581.241
0,0%
604.230
0,0%
In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, e-mail, social media, Whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is ook (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
Publieke Dienstverlening
In 2024 is de meerjarige piekperiode van de reisdocumenten gestart, die door verlenging van de geldigheidsduur van het paspoort in 2014 is ontstaan. In 2023 hebben we ons hier op voorbereid door het aantrekken van nieuw en extra personeel en door het implementeren van nieuwe software. In heel 2024 en met name in het voorjaar is er sprake geweest van extra drukte, maar door de genomen maatregelen is deze goed te doen en leidt niet tot extra wachttijd.
2024 Stond verder in het teken van de vervanging van de telefooncentrale, een project dat in DOWR-verband is opgepakt. Ook is er volop ingezet op Duidelijke Taal en in de voorbereiding van de invoering van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). Deze wet regelt het recht op digitaal zaken doen van inwoners en ondernemers met de overheid.
Verkiezingen
In juni 2024 hebben we de verkiezingen voor het Europees Parlement georganiseerd. Deze verkiezingen zijn organisatorisch gezien goed verlopen, wederom konden we een beroep doen op veel vrijwilligers.
Burger- en overheidsparticipatie
We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en andere groepen die minder makkelijk van zich laten horen. In 2024 hebben we verder uitvoering gegeven aan het Participatiebeleid en de Participatieverordening die in 2023 zijn vastgesteld. Deze stukken geven richting aan de doelstellingen en de vorm van participatie die wordt toegepast bij een besluit. In 2024 hebben we het participatiebeleid verder ingevuld op de onderwerpen jongerenparticipatie en uitdaagrecht, door hier een plan van aanpak en beleidsregels voor op te stellen.
In september is de online participatietool Open Stad gelanceerd. Met deze functionaliteit is het eenvoudiger het online gesprek te voeren met inwoners, bedrijven en organisaties en hebben we een groter bereik. De vraag vanuit beleidsontwikkelingen en projecten naar de inzet van Open Stad is ontzettend groot. Die zal komend jaar verder groeien.
Aan het eind van 2024 zijn we gestart met de tussentijdse evaluatie van het Participatiebeleid en de -verordening. Naar verwachting wordt de evaluatie in het tweede kwartaal van 2025 gedeeld met de raad.
Regionale samenwerking
Op 9 februari 2024 maakte het kabinet bekend dat de ingediende aanvraag Regio Deal ‘Sterker in 3D’ (5e tranche) van de Regio Stedendriehoek is geselecteerd voor nadere uitwerking. De Regio Stedendriehoek ontvangt € 20 miljoen van het Rijk om samen verder te werken aan de brede welvaart in de regio. De looptijd van de Regio Deal is t/m december 2028 en focust zich op vier programmalijnen: Duurzaam, Divers, Dichtbij en Krachtige Regio. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan het vormgeven van de deal met het Rijk en de Regio, wat heeft geleid tot een convenant (de dealmakingsfase). Tegelijkertijd is een proces opgesteld om projectvoorstellen te ontwikkelen, die vervolgens zijn uitgewerkt, ingediend en beoordeeld. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een selectie van projecten die financiering vanuit de Regio Deal ontvangen. Op 24 januari 2025 is de selectie van de twaalf gekozen projecten bekendgemaakt.
Op grond van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen moesten gemeenschappelijke regelingen, waaronder de Regio Stedendriehoek, vóór 1 juli 2024 hun regeling aanpassen en besluiten nemen over nieuwe mogelijkheden die de wet biedt. Gemeenteraden en colleges zijn in diverse stappen meegenomen in het proces van de wijziging.
Woo en klachten
In 2024 zijn we van start gegaan met een Woo-team. Teams worden door dit Woo-team ondersteund bij het behandelen van Woo verzoeken, het proces is opnieuw vorm gegeven en een start is gemaakt met een kwaliteitsverbetering van besluitvorming.
In 2024 zijn er 62 informatieverzoeken onder de Wet open overheid ingediend. Een daling van 31% ten opzichte van 2023. De gemiddelde behandeltijd van een Woo-verzoek in 2024 was 60 dagen, inclusief omvangrijke en complexe verzoeken. Bijna 30% van deze 62 Woo-verzoeken werden, na overleg met de indiener, afgehandeld als gewoon of informeel informatieverzoek: gemiddeld ontvingen de aanvragers van informatie deze documenten binnen 12 dagen.
Het aantal klachten steeg van 205 in 2023 naar 262 in 2024. Deze stijging past in het patroon van de afgelopen jaren, waarin we zien dat het aantal klachten per jaar met enkele tientallen fluctueert. Van de 262 klachten in 2024 zijn er 166 als klacht behandeld. In de andere zaken is na de eerste beoordeling geconstateerd dat er geen sprake was van een klacht en is het signaal op een andere manier behandeld, waaronder melding openbare ruimte, bezwaar, aansprakelijkstelling of informatieverzoek). Het overgrote deel van de 166 klachten is informeel opgepakt en veelal door de teammanager met een directe actie en/of een goed gesprek opgelost. In 15 gevallen is er een formele beslissing genomen op de klacht. Hiervan zijn zeven klachten (deels) gegrond bevonden. Van de klachten in 2024 is 80% binnen de wettelijk termijn behandeld. Als er meer tijd nodig was, dan zijn daar in overleg met klager afspraken over gemaakt.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Historie
Historie
Historie
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 11.117 | 13.036 | 12.881 | -155 |
Baten | 1.880 | 2.271 | 2.701 | 430 |
Voor resultaatbestemming | -9.237 | -10.765 | -10.181 | 585 |
Stortingen in reserves | 0 | 337 | 337 | 0 |
Puttingen uit reserves | 125 | 772 | 225 | -547 |
Na resultaatbestemming | -9.112 | -10.330 | -10.292 | 38 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Lobby impuls | 75 | 75 | 0 |
Right to Challenge | 100 | 100 | 0 |
Jongerenraad | 30 | 30 | 0 |
Participatie | 188 | 140 | -48 |
Wet open overheid (Woo) | 155 | 146 | -9 |
Samenhangende Object Registratie (SOR) Belastingen. | 25 | 25 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 573 | 517 | -57 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 38 |
Saldo budgetoverheveling | -57 |
Saldo na budgetoverheveling | -19 |
Het programma bestaat uit de taakvelden
0.1 bestuur
0.2 burgerzaken
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €19.000)
Taakveld 0.1 Bestuur
De bijdrage aan de Regio Stedendriehoek is €59.000 hoger dan begroot. De regio brengt de BTW in haar kosten sinds dit jaar volledig
in rekening bij gemeenten. Voorheen gebeurde dit slechts gedeeltelijk. Met de hogere opbrengst voor de Regio worden hogere
organisatiekosten gedekt. Met deze wijziging was in de begroting nog geen rekening gehouden.
De kosten voor de rekenkameronderzoeken zijn €23.000 lager dan begroot doordat een deel van het onderzoek pas in 2025 plaats vindt. Daarnaast zijn de kosten voor de verkiezingen €38.000 lager uitgevallen dan begroot.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Op de burgerzakenproducten is een voordeel van €44.000 doordat de legesinkomsten licht hoger zijn dan de gemaakte kosten.
De ICT kosten voor ontwikkeling van een elektronisch zaaksysteem in het samenwerkingsverband Dimpact zijn €50.000 hoger dan
eerder geraamd.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 450 | 339 | -111 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -450 | -339 | 111 |
Toelichting
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 342 | 342 | 362 | 20 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 426 | 1.160 | 1.160 | 0 |
Saldo | 84 | 818 | 798 | -20 |
Coöp
Coöperatie Dimpact ua
Coöp
Vestigingsplaats: | Enschede | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Coöp | ||
Deelnemingspercentage: | 5,12% | ||
Doel en openbaar belang: | Het verbeteren en innoveren van gemeentelijke dienstverlening door het gezamenlijk inkopen van ICT-oplossingen en het delen van kennis. | ||
Financieel risico: | In 2020 is het minimale eigen vermogen in overleg met de RvC en de accountant ingeschat op een bedrag van €1.600.000. Deze inschatting is gebaseerd op het bedrijfsvoeringsmodel zoals Dimpact tot en met 2022 hanteerde. Vanaf 2023 bepaalt een dekkingsmodel per product de deelnemersbijdragen. Het eigen vermogen van de vereniging blijft volgens het Bedrijfsplan 2024 stabiel op circa €2,7 miljoen. Dimpact is op dit moment financieel gezond. Als de leden tussentijds zouden besluiten de vereniging op te heffen, zullen individuele leden zelf een contract moeten afsluiten voor continuïteit van hosting, ontwikkeling en beheer van ICT-systemen. Er is dan een risico op hogere kosten omdat er dan niet meer als collectief over de prijs onderhandeld wordt. Het gaat hier om procesondersteuning die cruciaal is voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering. De business case van het programma Beyond23 voor de periode 2022-2027 is in september 2023 herijkt. In deze herijking is een belangrijk uitgangspunt opgenomen, nl. dat het eigen vermogen van de vereniging tijdelijk aangewend kan worden voor het financieren van de programmakosten, waaronder dubbele exploitatielasten van zowel e-Suite als PodiumD. Voor de uitgaven in het programma in 2021 tot en met 2024 is een tijdelijk beroep van €2.203.000 gedaan op het eigen vermogen. Hierdoor is de verwachting dat de vereniging eind 2024 een eigen vermogen positie heeft van €788.463. Dit is een verandering ten opzichte van de ‘eigen vermogen vereniging’ paragraaf in het bedrijfsplan 2024, dat zou stabiel blijven op circa €2,7 miljoen. De reden is dat het bedrijfsplan 2024 in mei 2023 is goedgekeurd en de herijking van het programma later in het jaar plaatsvond. Vanaf 2025 wordt uitgegaan van een voordelig resultaat op grond van de verwachte uitgaven en het besluit dat de e-Suite-tarieven minimaal tot 2027 worden gecontinueerd. In de jaren 2025, 2026 en 2027 is de verwachting dat het eigen vermogen van de vereniging aangevuld kan worden met achtereenvolgens €303.000, €728.000 en €1.178.000. Wanneer blijkt dat het resultaat toch minder voordelig is dan aangegeven, zal dat in een nieuwe herijking van de business case Beyond23 worden meegenomen. Naast tijdelijke financiering van het programma Beyond23 wil het Regiebureau van Dimpact vanuit het eigen vermogen van de vereniging ook een ‘post onvoorzien’ beschikbaar stellen voor het programma. In de jaren 2025, 2026 en 2027 wordt jaarlijks een bedrag van €150.000 begroot. Deze post onvoorzien verlaagt de aanzuivering in deze jaren. Hier is rekening gehouden met wat hierboven staat beschreven, namelijk tijdelijke financiering van het programma Beyond23 en het beschikbaar stellen van €450.000 voor de jaren 2025, 2026 en 2027. De gesignaleerde risico’s cumuleren tot een bedrag van € 2.611.000. Voor 2025 is de ratio weerstandvermogen vastgesteld op 1,2 en daarmee zal het eigen vermogen in 2025 minimaal €3.133.000 moeten zijn. Aan deze norm voldoet Dimpact in 2025 niet. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de tijdelijke financiering van het Beyond23-programma vanuit het eigen vermogen. Vanaf 2026 wordt een weerstandsratio van 1,0 toegepast. De verwachting is dat er, net zoals in 2025, hiervan afgeweken gaat worden omdat de aanwas vanuit de e-Suite-tarieven pas in 2027 volledig zal zijn. In het opstellen van de begroting 2026 wordt beoordeeld of en welke maatregelen genomen moeten worden om te voldoen aan het gewenste weerstandsvermogen. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Dimpact is een coöperatieve vereniging, 42 gemeenten zijn lid. Dimpact vertegenwoordigt ruim drie miljoen inwoners in Nederland. Deventer heeft een overeenkomst voor het afnemen van softwaresystemen en hostingskosten van de software. Hieronder vallen het zaaksysteem (e-Suite) en de Burgerzakenmodules. Samenwerken in de vereniging van gemeenten zorgt, naast inkoopvoordeel, voor kennisdeling waardoor de leden elkaar verder helpen. In 2020 is door de leden de strategische koers voor 2020-2025 vastgesteld. Het bijbehorende implementatieplan ‘Doorpakken Nu!’ beschrijft stapsgewijs hoe deze strategie gerealiseerd wordt. We vernieuwen en innoveren zoveel als mogelijk vanuit het gedachtengoed van common ground. Het doel is een nieuwe, flexibele en meer gezamenlijke informatiehuishouding. Hiermee kunnen we inspelen op de behoefte aan moderne en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Naast verbeteren en vernieuwen is continuïteit van bestaande dienstverlening een belangrijke voorwaarde. 2025 staat in het teken van de vervanging van de functionaliteiten van het zaaksysteem e-Suite: het project Beyond23. Dit gebeurt innovatief: in componenten, op basis van de common ground techniek. | ||
Contractwaarde 2024: | €722.039 | ||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €2.991.463 | €788.463 | €941.863 |
Vreemd vermogen: | €4.586.524 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €244.151 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Bedrijfsplan 2025 | Bedrijfsplan 2025 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
GR
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | Burger en bestuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 22,7% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van Regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Regio Stedendriehoek. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | ||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten met inwoneraantal als verdeelsleutel. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 22,7%. Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Iedere gemeente heeft in de vergadering van het Algemeen Bestuur één stem; zeggenschap is daarmee 12,5%. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2025 ligt de prioriteit bij de uitvoering van de Strategische Agenda 2022 – 2030 en het daaruit volgende Uitvoeringsprogramma. In 2023 is de propositie Regio Deal 5e tranche ingediend en deze is in februari 2024 met 20 miljoen (de helft van de aanvraag) gehonoreerd. Het doel van de Regio Deal is drieledig: 1. het verbeteren van het leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers;2. het verbeteren van de samenwerking in de regio (quadruple helix);3. het verbeteren van de samenwerking tussen rijk en regio. Bij toekenning van de hoogte van de bedragen is door het Rijk een inschatting gemaakt of het voorstel tot een verbetering van de brede welvaart en de samenwerking leidt. Ook is er overwogen of er bij een lager dan gevraagd bedrag nog steeds een waardevolle impuls wordt gegeven aan de opgaven in het gebied. Het Rijk heeft de Regio Stedendriehoek € 20 mln. toegekend, hiermee is de helft van de aanvraag gehonoreerd. De toegekende middelen worden door de regio doorgezet naar projecten en programma’s die tot en met 2028 uitgevoerd worden. In de periode november 2024-januari 2025 zijn de aanvragen beoordeeld en zijn vervolgens middelen toegekend aan projecten. De objectieve beoordeling is uitgevoerd door een onafhankelijke commissie die een advies heeft gegeven aan het partneroverleg dat een besluit heeft genomen. In het partneroverleg zijn alle partijen uit de quadruple helix vertegenwoordigd. In 2024 is de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vastgesteld. Daarin is ook een paragraaf opgenomen voor evaluatie van de regeling. Plan is om dit eens in de vier jaar te doen en nog vóór de gemeenteraadsverkiezingen; evaluatie is dan in 2025. Daarnaast wordt in 2024 en 2025 gewerkt aan versterking van de financiële functie. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | €872.410 | ||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €261.138 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €713.679 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €261.138 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Bevolking |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Openen | |
---|---|---|
Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2023 | ||
Kader subsidieverwerving | ||
Regio Stedendriehoek strategisch plan | ||
Tactisch plan Regionale Samenwerking | ||
Participatiebeleid 2023 | ||
Participatieverordening 2023 | ||
Beleidsregels Uitdaagrecht | ||
Actieplan Jongerenparticipatie |