581.240
0,0%
604.230
0,0%
Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zijnde zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologische kaders, met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
Sinds 2024 is de Omgevingswet van kracht.
De gedachte bij de Omgevingswet is dat we een goede leefomgeving samen maken: overheid, ondernemers en burgers. De Omgevingswet stelt maatschappelijke doelen met het oog op duurzame ontwikkeling, bewoonbaarheid van het land en het beschermen en verbeteren van het leefmilieu.
Onder de Omgevingswet geldt een algemene zorgplicht. Dit houdt in dat overheden, bedrijven én burgers verantwoordelijk zijn voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. De overheid staat hierin dus niet alleen. De Omgevingswet beoogt niet alleen het waarborgen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Het wil ook ruimte maken voor ontwikkelingen. Dit betekent voor ons als gemeente een andere houding naar burgers en bedrijven met initiatieven. Het 'ja, mits'-principe, in plaats van het 'nee, tenzij'-principe. "Ja" denken betekent niet gelijk ook "ja" zeggen. "Ja" denken vraagt de gemeente om na te denken over de noodzakelijke kaders en waar mogelijkheden zijn voor het stellen van algemene regels of juist helemaal geen regels.
Als gemeente geven we de hoofdlijnen, inspirerende ambities en een set spelregels, mee in onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbenden worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met onder andere de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het woningtekort. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. In 2024 bleef een grote vraag naar nieuwe woningen bestaan. Gemeentebreed zijn er 598 nieuwe woningen gebouwd.
We bewaken de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie enzovoorts.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen. Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 trad de Omgevingswet in werking. Het werken met de Omgevingswet is in 2024 zo veel mogelijk in de lijnorganisatie geborgd. Daarnaast is de transformatiefase van de Omgevingswet gestart voor de onderdelen die nog niet in de lijn te beleggen zijn. In de eerste periode van 2024 waren er nog veel plannen onder de WABO af te handelen, terwijl er tegelijkertijd aanvragen onder de Omgevingswet ingediend werden. Medio 2024 waren de meeste ‘oude’ aanvragen verwerkt. Voor de nieuwe aanvragen en plannen is er gewerkt met een team “Eerste Hulp Bij Omgevingswet’. Dit team heeft vooral de front- en backoffice goed met elkaar verbonden en is aan het eind van het jaar gestopt omdat het niet meer nodig was.
We doen ervaring op met de Buitenplanse Omgevings Plan Activiteit (BOPA), het bindend adviesrecht van de Raad en het delegatiebesluit. Ook is eind 2024 het proces van het Vooroverleg geïmplementeerd, waarbij ruimtelijke, locatie gebonden initiatieven binnen twee weken van een eerste advies kunnen worden voorzien. Daarnaast zijn we gestart met het proces om te komen tot een Omgevingsvisie conform de Omgevingswet, deze zal eind 2026 gereed zijn. Dit vraagt een projectmatige aanpak. Een Omgeving Effect Rapportage maakt hier ook onderdeel van uit. In regionaal verband (samenwerking met Olst-Wijhe en Raalte) zijn we begonnen met het bouwen van het Omgevingsplan conform Omgevingswet. De software die we nodig hebben om onze omgevingsdocumenten te maken is verouderd en de aanbesteding voor de aankoop van nieuwe software is in gang gezet.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met onder andere de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het woningtekort. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. In 2024 bleef een grote vraag naar nieuwe woningen bestaan. Gemeentebreed zijn er 598 nieuwe woningen gebouwd.
We bewaken de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie enzovoorts.
Mobiliteit ontstaat door het realiseren van woningen, bedrijven en voorzieningen. De toenemende druk op het klimaat vraagt om scherpe keuzes. Verplaatsen willen we daarom faciliteren volgens het principe van de trias mobilica: verminderen, veranderen en verschonen. Dit alles doen we op een verkeersveilige manier. Compact bouwen in een compacte stad en behoud van een verkeersluw, landelijk gebied zijn belangrijke voorwaarden voor het realiseren van duurzame mobiliteit. Belangrijk uitgangspunt is het hanteren van het zogenaamde STOMP-principe, waarbij we voorrang geven aan duurzame mobiliteit, zoals de voetganger, fietser, openbaar vervoer en mobiliteitsdiensten. De bereikbaarheid van de economische centra blijft daarnaast belangrijk, ook voor de privé-auto en het vrachtverkeer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteit stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, en werken daarbij integraal aan de grote ruimtelijke opgaven van de gemeente Deventer, zoals onder andere verankerd in de Omgevingsvisie 2019.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In de vergadering door de raad op17 april 2024 vastgesteld.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In de vergadering door de raad op17 april 2024 vastgesteld.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Door tekort aan beleidscapaciteit wordt het laten vaststellen van het PPLG in 2024 kritisch.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Door tekort aan beleidscapaciteit wordt het laten vaststellen van het PPLG in 2024 kritisch.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Door tekort aan beleidscapaciteit wordt het laten vaststellen van het PPLG in 2024 kritisch. In Salland Loont wordt onderzocht in hoeverre eigenaren in het landelijk gebied een bijdrage kunnen krijgen in het onderhouden van ons kostbare landschap. Wij actualiseren de Uitvoeringsagenda Vitaal Platteland en we nemen actief deel aan de nieuwe Leaderperiode waardoor we initiatieven uit het landelijk gebied actief steunen. We werken aan een visie op het landelijk gebied. We werken samen met partners in Salland aan de voorbereiding van de uitvoering van het Provinciaal Programma Landelijk Gebied. Op dit moment is de deadline voor het aanleveren van de PPLG van 1 oktober 2024 van tafel en nog niet duidelijk hoe er vervolg aan wordt gegeven door provincies en rijk.Historie
Historie
Doelstelling - Bereikbaar, leefbaar en verkeersveilig Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer. We herijken onze hoofdwegenstructuur op actualiteit en pakken de knelpunten aan in het licht van een duurzamere samenleving. Tegelijkertijd maken we een mobiliteitsplan voor de binnenstad en periferie. Bij beide trajecten zijn belangengroepen en bevolking nauw betrokken. We blijven inzetten op een autoluwe binnenstad en faciliteren daartoe het parkeren aan de randen van de (binnen)stad.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De datum voor de invoering van de nul-emissiezone is bijgesteld naar uiterlijk 31 december 2027. Zie hiervoor ook raadmededeling 2024-181.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De datum voor de invoering van de nul-emissiezone is bijgesteld naar uiterlijk 31 december 2027. Zie hiervoor ook raadmededeling 2024-181.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De raad is in juni 2024 geïnformeerd over de voortgang middels de Raadsmededeling 2024-311.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De raad is in juni 2024 geïnformeerd over de voortgang middels de Raadsmededeling 2024-311.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De raad is hierover geïnformeerd middels de raadmededeling 2024-282.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De raad is hierover geïnformeerd middels de raadmededeling 2024-282.Doelstelling - Evenwichtige Woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We passen daarbij de principes uit de Omgevingsvisie en de (geactualiseerde) Woonvisie toe. We streven naar evenwichtige wijken en buurten, en benutten bestaande kwaliteiten.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Dit wordt geregeld in een herziening van de huisvestingsverordening. Deze moet óók herzien worden omdat de doelgroepenverordening moet worden verwerkt in de huisvestingsverordening en het nieuwe omgevingsplan, spelregels voor toewijzing woonwagenbewoners vertaling in de huisvestingsverordening behoeft en de regels voor verkamering (omzettingsvergunning) op punten aangescherpt moeten worden. De werkzaamheden hiervoor vinden grotendeels plaats in Q3, gang naar de raad wordt voorzien eind Q3/begin Q4.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Dit wordt geregeld in een herziening van de huisvestingsverordening. Deze moet óók herzien worden omdat de doelgroepenverordening moet worden verwerkt in de huisvestingsverordening en het nieuwe omgevingsplan, spelregels voor toewijzing woonwagenbewoners vertaling in de huisvestingsverordening behoeft en de regels voor verkamering (omzettingsvergunning) op punten aangescherpt moeten worden. De werkzaamheden hiervoor hebben grotendeels plaatsgevonden. Door capaciteitsproblemen is de gang naar de raad van de doelgroepenverordening wat vertraagd. Het raadsvoorstel wordt verwacht in Q1-2025.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Wonen boven winkels sluit aan bij het gebiedsprogramma Centrumschil. Een gemeentelijke project-/procesbegeleider zal initiatiefnemers concreet en praktisch begeleiden. Voor deze aangepaste aanpak ontvangt de raad een aangepast plan van aanpak in 2024.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Wonen boven winkels sluit aan bij het gebiedsprogramma Centrumschil. Een gemeentelijke project-/procesbegeleider zal initiatiefnemers concreet en praktisch begeleiden. Voor deze aangepaste aanpak ontvangt de raad een aangepast plan van aanpak in 2024.Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
35 | Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 342 | 324 | 272 | 242 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
37 | Vhrosv | Demografische druk | % | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 67,30 | 67,60 | 67,80 | 67,50 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
38 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In Euro’s | COELO | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 898 | 869 | 869 | 771 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
39 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In Euro’s | COELO | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 940 | 913 | 917 | 815 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
40 | Vhrosv | Opgeleverde woningen | Aantal woningen | Registratie gereedmeldingen gemeente | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 440 | 450 | 464 | 248 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
41 | Vhrosv | Opgeleverde sociale huurwoningen | % van het totaal | Registratie gereedmeldingen gemeente | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 26,82 | 12,90 | 15,70 | 16 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
42 | Vhrosv | Omvang sociale huurvoorraad | Absoluut aantal | Jaarverslagen corporaties – Monitor Verantwoording Prestatieafspraken | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 13197 | 13040 | 12687 | 12973 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
43 | Vhrosv | Gemiddelde zoektijd woningzoekenden voor sociale huurwoningen | In jaren | Jaarverslag Woonkeus | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 1,23 | 1,14 | 1,15 | 0,95 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 7.885 | 19.421 | 14.346 | -5.075 |
Baten | 5.369 | 11.866 | 11.582 | -285 |
Voor resultaatbestemming | -2.516 | -7.555 | -2.765 | 4.791 |
Stortingen in reserves | 0 | 12 | 0 | -12 |
Puttingen uit reserves | 18 | 3.242 | 1.015 | -2.227 |
Na resultaatbestemming | -2.498 | -4.326 | -1.750 | 2.576 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Poort van Deventer | 119 | 119 | 0 |
Melkwesterweide en parkeerbeleidsonderzoek | 23 | 0 | -23 |
Planontwikkeling Stadshof | 57 | 41 | -16 |
Omgevingswet | 547 | 0 | -547 |
Programmering woningbouw | 706 | 153 | -553 |
Onderzoek Biovergisters | 14 | 14 | 0 |
Data gedreven werken (data analist) | 37 | 0 | -37 |
De Nieuwe Keizer | 31 | 31 | 0 |
Verstedelijkingsstrategie | 50 | 50 | 0 |
Bokkingshang | 4 | 0 | -4 |
Platteland | 1.148 | 715 | -433 |
Openbare ruimte Stadscampus | 1.151 | 1.151 | 0 |
Kop Handelskade | 774 | 448 | -325 |
Wet kwaliteitsborging ( WKB) | 215 | 165 | -50 |
Wet Goed Verhuurderschap | 100 | 100 | 0 |
Illegale bewoning | 50 | 0 | -50 |
Wonen boven Winkels | 500 | 500 | 0 |
Flexwonen | 1.542 | 1.540 | -2 |
Software Ruimtelijke Ontwikkeling | 226 | 148 | -79 |
Totaal | 7.295 | 5.175 | -2.120 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 2.576 |
Saldo budgetoverheveling | -2.120 |
Saldo na budgetoverheveling | 456 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €456.000)
Het programma bestaat uit de taakvelden
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
2.1 Verkeer en Vervoer
8.1 Ruimtelijke ordening
8.3 Wonen en bouwen
Het resultaat na budgetoverhevelingen bedraagt €456.000 (voordeel). Het positieve saldo wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er over 2024 meer bouwaanvragen dan begroot zijn gerealiseerd, welke hebben geleid tot meer inkomsten van bouwleges.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden (Voordeel €62.000)
De exploitatie van de woonwagens is overgedragen naar de Stichting woonwagenbeheer Deventer. De begrote midden voor onderhoud en beheer vallen daarmee vrij.
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer (Nadeel €56.000)
Het nadelig resultaat wordt hoofdzakelijk verklaard door de intensivering van beleid op het project Hoofdwegenstructuur.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening (Voordeel €85.000)
Het voordeel binnen ruimtelijke ordening wordt grotendeels verklaard door minder uitgaven op de begroting voor ICT software ruimtelijke ordening (€60.000).
Taakveld 8.3 Wonen en Bouwen (Voordeel €365.000)
Het resultaat wordt grotendeels bepaald door enerzijds een positief resultaat op de inkomsten uit de bouwleges (voordeel circa €520.000) en anderzijds een overschrijding van het budget voor beleid en uitvoering van volkshuisvesting (nadeel circa €155.000).
De grootste verklaring voor het resultaat op de bouwleges, in vergelijking met de begroting, volgt uit de afwijking op de opbrengsten. Hier zien we dat er verschillende grote projecten naar voren in de tijd zijn gegaan of zijn bijgekomen (denk aan verbouwing stadion Go Ahead Eagles (GAE), School en sporthal De Marke, appartementen Hobbemastraat, voormalige Melkfabriek locatie, appartementen Tuinen van Zandweerd). Daar staat tegenover dat er enkel projecten ook zijn doorgeschoven naar 2025 (school VSO
Deventer, "aan de dijk" en asfaltcentrale). Ook op Steenbrugge zien we dat er al meer woningen zijn gerealiseerd dan vooraf begroot (130 begroot en 200 gerealiseerd). Daarnaast zien we dat de bouwsom, waarover de leges worden berekend, fors hoger is dan de verwachting. Dit levert direct meer leges op. (voorbeeld: Kop Handelskade: Begroot € 27 miljoen aan bouwkosten waar de realisatie €35 miljoen aan bouwkosten bedroeg).
De overschrijding bij Volkshuisvesting beleid en uitvoering wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer gemeentelijke kosten zijn gemaakt dan begroot voor de realisatie van woonbeleid, het opstellen van de woonvisie en de afstemming met coöperaties.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 0 | 2 | 2 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 2 | 2 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Bouwen en wonen | |
Pdf Bouwen en wonen (1.973 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Omgevingsvisie 2019 | 12 Mb | |
Beleidsnotitie woonwagen- en standplaatsen 2018 | 1,0 Mb | |
Prestatieafspraken Wonen Deventer 2019-2022 | 0,2 Mb | |
Woonvisie Deventer 2018 | 0,6 Mb |