581.240
0,0%
604.230
0,0%
Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociale domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
De (financiële) bestaanszekerheid van huishoudens is in 2024 verbeterd door aanpassingen in belastingschijven en toeslagen. Dit zijn maatregelen die vallen in de categorie ‘pleisters plakken’ in plaats van structurele verbetering van de koopkracht van de lage inkomens. In 2024 is een nieuwe breed gedragen armoededefinitie gepresenteerd, die ook rekening houdt met de uitgaven aan basisvoorzieningen en of inwoners een buffer op de bank hebben. Volgens de nieuwe definitie zijn minder mensen arm in Nederland. Tegelijkertijd zijn er wel zorgen over de grote groep van 1,2 miljoen Nederlanders die net boven de armoedegrens leven. We slagen er in om voor veel huishoudens een oplossing te bieden voor hun financiële problemen. We zien een toename van het aantal inwoners dat een beroep doet op minimaregelingen. De energietoeslag is in 2024 gestopt, er konden alleen nog aanvragen gedaan worden voor het jaar 2023. In 2024 zijn de tijdelijke verruiming van de Individuele Inkomenstoeslag (referteperiode 3 in plaats van 5 jaar) en de verhoging van de inkomensgrenzen voor meedoenregelingen kinderen (130%) en volwassenen (140%). Bij Geldfit sluit nu ook een consulent aan vanuit de afdeling inkomensondersteuning om ook de vragen rondom bijzondere bijstand en uitkeringen voor levensonderhoud goed te kunnen oppakken.
Op het gebied van schuldhulpverlening zien we dat zich structureel meer mensen melden voor een regeling. Het percentage geslaagde schuldregelingen is nagenoeg gelijk als in 2023 (rond de 90%). In het begin van het jaar zagen we dat de wachttijden waren opgelopen naar 3 maanden, maar met extra maatregelen is het gelukt om de het terug te brengen naar 1 maand eind 2024. Daarnaast is het hele jaar uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan Preventie en Vroegsignalering. Ten aanzien van de brede ondersteuning aan gedupeerden van de toeslagenouders zijn we doorgegaan met het organiseren van lotgenotenbijeenkomsten. We geven extra aandacht aan het verwerken van trauma's, daarvoor is een gespeciseerd bedrijf ingehuurd. We hebben extra inspanning geleverd om met behulp van social media de gedupeerden die onder de kindregeling vallen, te bereiken. Het KOT-loket dat onder meer in Deventer was gevestigd voor het regelen van private schulden, is in 2024 gestopt. Dat werk is afgerond.
Er zijn verschillende acties geweest om het bereik en de toegankelijkheid van de minimaregelingen te verhogen conform de doelstellingen van IOG.
Er is een grote winteractie georganiseerd in samenwerking met Rechtop, Geldfit en St. Leergeld voor mensen met een lager inkomen. Zij kregen een uitje cadeau (film, theater, musea, schaatsen of zwemmen) in de periode rondom de kerstvakantie. Tijdens de wintermarkt zijn deze inwoners in contact gekomen met alle partners in die stad die iets voor hen zouden kunnen betekenen, ook is er tijdens de actie veel aandacht geweest voor alle regelingen voor deze inwoners. De afdelingen IO en BAD hebben actief meegewerkt aan deze actie.
De kwijtscheldingen eigen bijdrage CAK wordt ambtshalve toegekend hierdoor is het bereik meer dan verdubbeld.
Er is een campagne geweest voor de gemeentepolis waarbij voor het volgende jaar een extra pakket is toegevoegd voor mensen met een lagere zorgvraag. Er is in 2024 continu aandacht geweest voor bereken uw recht. Met deze applicatie kunnen inwoners laagdrempelig nagaan of ze mogelijk recht hebben op minimaregelingen en ondersteuning en hoe ze dit kunnen aanvragen.
In het kader van kansen voor kinderen is de ondersteuning van het jeugd educatiefonds uitgebreid van 4 naar 10 scholen. Hiermee zijn alle scholen aangemeld binnen de gemeente Deventer waarbij minimaal 50% van de kinderen opgroeit in armoede. Scholen hebben hierdoor budget om in te zetten om meer kansen te creëren om kinderen in armoede tot volledige ontwikkeling te laten komen.
Er is een zomeractie geweest in samenwerking met kinderhulp, St. Leergeld, Voedselbank, Geldfit en basisscholen. Kinderen die niet op zomervakantie gaan hebben een zomerpretpakket met geinsuitje gekregen. Tijdens het uitreiken zijn ouders gewezen op alle minimaregelingen binnen de gemeente Deventer. Daarnaast is stichting Leergeld continu bezig zo veel mogelijk kinderen te ondersteunen zodat zij mee kunnen doen op school en met sport en cultuur.
Vanwege de begin 2023 geconstateerde personele knel kon de implementatie van IOG minder voortvarend uitgevoerd worden dan beoogd, onder andere verschillende pilots zijn toen opgeschort. Er is een brede analyse uitgevoerd aan de hand van de 6 aanbevelingen uit het onderzoek bewind, waaronder een interne en externe scan, gesprekken met de raad, met samenwerkingspartners en cliëntvertegenwoordiging. De acties uit deze analyse zijn vervat in het Plan van aanpak n.a.v. onderzoek bewind en de Routekaart. Om de gewenste doelen van IOG te kunnen bereiken zijn twee nauw met elkaar verbonden sporen nodig en in gang gezet: Het (cultuur)verandertraject, waarbij het gaat over het in de volle breedte leren werken volgens de bedoeling, de samenwerking tussen de verschillende ‘bloedgroepen’ verbeteren en het constant toepassen van de beschreven taken, rollen en verantwoordelijkheden in de praktijk. Het tweede spoor is de actualisatie van de implementatie van IOG.
Afgelopen jaar zijn er meer mensen ingestroomd in de uitkering, dan uitgestroomd. Het totale bijstandsbestand is met 1% gestegen. Van de totale uitstroom (623) is 44% uitgestroomd omdat zij werk hebben gevonden of begonnen zijn aan een (nieuwe) studie. De uitstroom van 277 naar werk, school of zelfstandigheid is lager dan de 300 die we verwacht hadden. In 2024 is de dienstverlening voor de groep Groeien verder aangescherpt. Er zijn instrumenten doorontwikkeld voor onder andere psychisch kwetsbaren en jongeren. Met het inzetten van deze maatwerktrajecten wordt de beweging naar werk en opleiding versneld. Niet iedereen kan zich (direct) ontwikkelen naar werk, maar een aanzienlijk deel van onze bijstandsgerechtigden zet zich wel in voor de samenleving. Sinds september 2024 is het integrale jongerenloket actief. Met als doel om zo veel mogelijk jongeren toe te leiden naar een opleiding, werk of dagbesteding. Binnen het jongerenloket worden in eerste instantie jongeren begeleid die een verzoek om een uitkering doen, al een uitkering ontvangen of die in het praktijkonderwijs (PRO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO) hebben gezeten. Dit wordt richting de toekomst uitgebouwd naar dienstverlening voor alle jongeren.
In 2024 is het Deventer Ontwikkelkwartier (DOK) geopend. Dit is de plek voor alle vragen van inwoners over leren, werken en ondernemen. Dit is één van de onderdelen van de Human Capital Agenda (HCA). Binnen het DOK wordt samengewerkt met allerlei partijen, zoals KonnecteD, UWV en de bibliotheek. Het DOK heeft in totaal 22 samenwerkingspartijen. Er zijn voorbereidingen getroffen om het regionaal werkcentrum bij het DOK te huisvesten. Hier is in 2024 een start mee gemaakt, maar wordt verder vormgegeven in 2025. Vanuit de HCA ligt de focus op vijf sectoren met de grootste werkgelegenheid. Afgelopen jaar is het sectorteam techniek, bouw en productie gestart met de ontwikkeling van een zij-instroomtraject. In samenwerking met o.a. ROC Aventus is deze vormgegeven, waarbij er een arbeidsmarktcoach begeleiding biedt aan deelnemers van dit traject. Na de zomer van 2024 is het zij-instroomtraject gestart en de arbeidsmarktcoach heeft tot het einde van 2024 30 inwoners in bemiddeling gehad. Hiervan zijn er o.a. 7 duurzaam aan het werk gegaan in de technieksector. De inwoners die bemiddeld worden waren bijvoorbeeld al in beeld bij KonnecteD of UWV. Voor het sectorteam Transport en Logistiek is men gestart met het opzetten van een soortgelijk traject. Er is opnieuw een opdracht verstrekt aan het Ondernemershuis om ondernemers met (dreigende) financiële problemen een stap verder te helpen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die recht heeft op een uitkering ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Re-integratie (Matchen & Groeien)
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt / werk
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Tot en met juli is de uitstroom naar werk 151 personen. De lagere uitstroom naar werk past in het landelijke beeld.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De uitstroom naar werk blijft achter, tot en met het derde kwartaal zijn 191 mensen. De bijstelling past in het landelijke beeld. Het aandeel uitstroom naar werk neemt af. In de <a href="https://deventer.raadsinformatie.nl/document/14745157/1#search=%222024-837%22">factsheet inzet op maat</a> is nader toegelicht waarom de uitstroom naar werk uitblijft.Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Het tijdig en stress sensitief bieden van ondersteuning gericht op het wegnemen van geldzorgen.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
In maart 2024 is een aparte raadsmededeling gemaakt over de doorlooptijden van het BAD.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In maart 2024 is een aparte raadsmededeling gemaakt over de doorlooptijden van het BAD. Daarnaast heeft het BAD heeft in 2024 extra maatregelen genomen ter verbetering van de dienstverlening en de bedrijfsvoering. De wachtlijst en de wachttijd voor inwoners is inmiddels flink teruggelopen.Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21 | Sociaal domein | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 74 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 732,60 | 732,60 | 815,40 | 703,20 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
24 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 70,60 | 70,60 | 70,60 | 68,40 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 468 | 468 | 468 | 349 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
28 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 14,10 | 14,10 | 14,10 | 22,50 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 81.522 | 95.323 | 93.534 | -1.789 |
Baten | 44.931 | 52.663 | 54.352 | 1.688 |
Voor resultaatbestemming | -36.590 | -42.660 | -39.183 | 3.477 |
Stortingen in reserves | 0 | 936 | 936 | 0 |
Puttingen uit reserves | 25 | 2.241 | 1.520 | -721 |
Na resultaatbestemming | -36.565 | -41.355 | -38.598 | 2.756 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Deltaview | 105 | 0 | -105 |
Plan van aanpak bewindvoering | 274 | 0 | -274 |
Werken volgens de bedoeling | 261 | 0 | -261 |
Budget rob.recht.+impuls werken | 188 | 188 | 0 |
Human Capital Agenda | 155 | 155 | 0 |
uitv.plan prioriteiten aanpak geldzorgen, armoede en schulden | 274 | 274 | 0 |
Steun en Herstelpakket schuldenbeleid | 196 | 196 | 0 |
Integrale jongeren aanpak onderw. + arbeidsbemid. | 200 | 0 | -200 |
Kansen voor kinderen | 193 | 40 | -153 |
Totaal | 1.847 | 854 | -993 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 2.756 |
Saldo budgetoverheveling | -993 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.763 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.763.000 )
Het programma bestaat uit de taakvelden
6.3 Inkomensregelingen
6.4 Begeleide participatie
6.5 Arbeidsparticipatie
Taakveld 6.3 Inkomensregeling
Armoedebestrijding (€268.000 voordeel)
Het voordeel is te verklaren door in de meicirculaire ontvangen structurele middelen voor dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden. Voor 2024 waren de kosten die samenhangen met deze taken al incidenteel gedekt uit algemene middelen.
BUIG (€130.000 voordeel)
Het resultaat van de BUIG is €179.000 voordelig. Dit is aanvullend op wat in de derde kwartaalrapportage reeds is vrijgevallen (€ 1.000.000). Over 2024 is het gemiddelde aantal uitkeringsgerechtigden 2.561. De ontwikkeling van het klantenbestand past bij het landelijke beeld. In de realisatie is het aantal uitkeringen voor IOAW lager dan begroot. De loonkostensubsidie is iets hoger dan begroot, wat qua resultaat op inhoud overigens wel positief is. De vangnetuitkering over 2023 is €49.000 lager dan verwacht.
Studietoeslag (€192.000 nadeel)
Het aantal toekenningen studietoeslag is hoger dan geraamd. De toeslag wordt steeds bekender onder jongeren en vooral dat het met terugwerkende kracht tot vijf jaar kan worden aangevraagd. Dat is in de wet geregeld.
Schuldhulpverlening (€360.000 voordeel)
In de eerste kwartaalrapportage zijn er extra middelen gevraagd voor de verandering in de werkwijze in het belang van cliënten. Op andere onderdelen zoals het project Kinderopvangtoeslagaffaire (KOT) en de specifieke uitkering voor hulp gedupeerden toeslagenproblematiek zijn er voordelen, doordat we de vaste lasten kunnen dekken uit de tijdelijke projecten. Daarnaast is de vergoeding vanuit het UWV hoger dan begroot en kan het resultaat vrijvallen naar de algemene middelen.
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
Beschut Werken (€ 200.000 voordeel)
Voor Beschut werk zijn extra middelen beschikbaar gesteld in de meicirculaire 2024. Op basis van de eindafrekening 2024 (KonnecteD) voor beschut werk bedraagt het totale voordeel €200.000. Dit is inclusief de aangekondigde verhoging in de eerste kwartaalrapportage.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie :
Btw Mengpercentage re-integratie (€ 415.000 voordeel)
Het Btw mengpercentage op re-integratie is aangepast en de afrekening over 2023 bedraagt € 415.000.
Re-integratie (€ 550.000 voordeel)
Door lagere inhuurkosten, extra toegekende middelen voor Circulus, lagere kosten voor het project vroegsignalering/preventie ondernemers is er een voordeel van € 375.000. Daarnaast is er een onderbesteding op de onderdelen jobcoaching en loonwaardemeting binnen het contract KonnecteD, cliëntkosten (sec uitvoering DVO Participatiewet € 175.000), terwijl er wel sprake is van een lichte stijging van het aantal plaatsingen met loonkostensubsidie. Dit wordt nader verkend.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 161 | 161 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 113 | -4 | -117 |
Saldo | 0 | 113 | -165 | -278 |
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (Sallcon GR en KonnecteD BV tezamen) in de eerste jaren nog kunnen worden afgedekt. de begroting 2025 van KonnecteD BV sluit nog met een tekort van -/- €325.000.Bij raadsbesluit van 22-1-2025 is ingestemd met het voorstel van het bestuur van Sallcon GR en de directeur van KonnecteD BV om een balans opschoning tussen beide organisatie toe te passen. Dit voorstel is gebaseerd op een advies van accountantsbureau BakerTilly. BakerTilly stelt daarmee een soort van balansopschoning tussen beide organisaties voor. De liquiditeit die Sallcon GR bij de oprichting van KonnecteD BV beschikbaar heeft gesteld ad €3,8 mln., heeft vanaf de oprichting als een vordering van Sallcon GR op KonnecteD BV op de balans van Sallcon GR gestaan en bij KonnecteD BV als een schuld aan Sallcon GR. Het is echter nooit de bedoeling geweest dat KonnecteD BV hierop een aflossing/terugbetaling zou gaan doen. De liquiditeitsverstrekking aan KonnecteD BV is in die zin nooit als lening bedoeld. Na de balans opschoning heeft KonnecteD BV een Algemene Reserve van €3,7 mln. Daarmee kunnen in de eerste jaren nog eventuele exploitatieverliezen worden afgedekt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Met een raadsmededeling van 28-1-2025 is de gemeenteraad geïnformeerd over het besluit van het college dat is ingestemd met de aanpak van de kwartiermaker/interim directeur voor de uitvoering van de opdracht voor uitwerking van een strategisch plan voor de toekomst van KonnecteD BV. Uit het rapport van RadarAdvies kwam al naar voren dat een duidelijke koers ontbrak. De interim directeur bevestigt dit beeld in zijn eerste analyse en geeft aan dat de leidende gedachte ontwikkeling moet worden. Dit wordt de komende periode nader uitgewerkt in het strategisch plan. Het financieel perspectief voor KonnecteD op de korte termijn is minder urgent dan de afgelopen jaren is gepresenteerd. Het college heeft de kwartiermaker de ruimte gegeven om nu geen ingrijpende besluiten over de werksoorten te nemen, de opdracht om een strategisch plan op te leveren voor de perspectiefnota isongewijzigd. De interim directeur heeft wel intern de opdracht gegeven welke maatregelen op de korte termijn genomen kunnen worden om enerzijds kosten tekunnen besparen of de omzet te verhogen, zonder ingrijpende gevolgen. De interim directeur geeft aan dat twee succesvoorwaarden cruciaal zijn voor eennieuwe bloeiperiode, namelijk (1) er moet gekozen worden voor een duidelijke strategie, die consequent wordt doorgevoerd in alle onderdelen van het bedrijf(zoals het dienstenaanbod, de structuur, het HRM beleid, het leiderschap, het financieel beleid) en (2) de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe scharen zich alsaandeelhouder en opdrachtgever achter deze strategie. Deze elementen komen terug in het strategisch plan. | ||
Contractwaarde 2024: | €5.312.551 | ||
Bijdrage GR 2024: | €60.000 | ||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €14.250.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €4.022.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€1.544.000 | -€1.975.000 | -/-€325.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Werk en inkomen | |
Dashboard Inkomensvoorziening | |
Pdf Werk en inkomen (1.492 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening 2017 - 2020 | 1,5 Mb | |
Bedrijfsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidsdocument Sallcon | 0,2 Mb | |
Beleidskader Iedereen Actief! 2015 | 0,6 Mb | |
Herstructureringsplan SW 2014-2020 | 0,6 Mb |