581.241
0,0%
604.230
0,0%
Werken aan Deventer als authentieke, eigenwijze en vernieuwende Hanzestad met een vitale economie
In Deventer is het goed ondernemen. Bedrijven profiteren van de gunstige ligging en goede bereikbaarheid. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Wij willen deze publieke en private investeringen verder aanjagen, samen met onze partners binnen het Deventer Economisch Perspectief (DEP). Deze samenwerking met kennisinstellingen en bedrijfsleven heeft de afgelopen tijd zijn vruchten afgeworpen en ook deze collegeperiode zetten we daar volop op in. Kern van het programma economie en internationaal beleid is dat we als gemeente investeren in randvoorwaarden om de economie te stimuleren en ontwikkelingen aanjagen door middel van inzet van onze capaciteit, netwerk, kennis en/of financiële middelen. Dit beperkt zich niet tot de gemeentegrenzen.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2023-2026 is vastgesteld in 2023. Het document vormt een leidraad van economische thema’s waar we aan werken, gebaseerd op het collegeakkoord ‘Dichtbij, Betrokken & Bevlogen’. Aangezien externe ontwikkelingen (Corona, oorlog Oekraïne) ook hun weerslag hebben op onze lokale economie, heeft het document een dynamisch karakter waarin we voor de resultaten deels afhankelijk zijn van onze externe partners. Zo trekken we, afhankelijk van de onderwerpen, samen op met andere gemeenten en regio's, waarbij met de regio Stedendriehoek en provincie Overijssel de lijnen kort en vanzelfsprekend zijn. Maar ook met het rijk en internationaal worden relaties onderhouden en ontwikkeld. Nieuwe accenten in onze uitvoeringsagenda zijn de aandacht voor de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties waarin we kansen voor economische groei aan maatschappelijke betekenis willen koppelen, én de aandacht voor Deventer als woon-én werkstad. Daarbij zetten we ons in om voldoende ruimte te behouden en creëren voor (nieuwe) bedrijvigheid, en hoe we krapte op de arbeidsmarkt kunnen tegengaan.
De Uitvoeringsagenda geeft richting en focus aan onze inspanningen op de volgende onderwerpen:
- Ruimte voor werken
- Ondernemen
- Aantrekkelijke stad en platteland
- Veerkrachtige arbeidsmarkt
- Deventer internationale Hanzestad
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
1.Ruimte voor werken
Toekomstbestendige Bedrijventerreinen (TBBT)
De Deventer Economic Board (DEB), de samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en gemeente, heeft een 2e uitvoeringsagenda Toekomstbestendige Bedrijventerreinen opgesteld om de modernisering van die bedrijventerreinen voort te zetten. Daaronder vallen 9 projecten, verdeeld over 4 thema’s: Ruimte voor ondernemen, Mobiliteit, Leefbaarheid en Duurzaamheid. Net als de 1e uitvoeringsagenda is het een meerjarig programma.
De projecten in de 1e uitvoeringsagenda TBBT zijn grotendeels uitgevoerd. Zo zijn werkzaamheden gestart om de fietsbereikbaarheid van Handelspark De Weteringen te verbeteren en is een deel van een fietspad langs de Schipbeek aangelegd. In Bergweide IV Noord hebben 5 ondernemers, DEB en de gemeente vervolg gegeven aan de intentieovereenkomst voor herontwikkeling door een inrichtingsplan op te stellen voor een deel van het gebied. De doelen zijn het verbeteren van het vastgoed, het vergroenen van de omgeving en het creëren van een toekomstbestendige werkomgeving, middels een combinatie van private middelen en publieke investeringen. In de kansenzone Kloosterlanden Oost is de samenwerking met ondernemers en de gemeente op gang gekomen.
Nieuw Bedrijventerrein
Uit onderzoeken blijkt dat er in Deventer behoefte bestaat aan tot minstens 45 hectare (netto) nieuw bedrijventerrein tot 2040. Deze ruimtevraag, die zich met name richt op de verwachte groei van ons eigen MKB, is aanzienlijk, maar stelt Deventer in staat om voldoende werkgelegenheid te bieden die gelijk opgaat met de bevolkingsgroei. In 2024 is er door het college een programma van eisen opgesteld voor een nieuw terrein dat verder wordt uitgewerkt in een locatieonderzoek.
Port of Deventer (Binnenhaven)
Het wordt steeds duidelijker dat de binnenhavens een cruciale sleutel vormen in de transitie naar en circulaire economie. Hierom is in 2024 verder ingezet in de professionalisering van de Port of Deventer. Na de opening van een nieuwe containerterminal is samen met de exploitant van de Inland Terminal Deventer gezocht naar kansen om transport via de weg te verplaatsen naar het water. Dit in de regio Stedendriehoek.
Ook zijn, in overleg met Provincie Overijssel, de vervolgstappen voorbereid voor onderzoek naar de Prins Bernhardsluis, gericht op een maatschappelijke kosten-batenanalyse, een ruimtelijke studie en onderzoek naar de financierbaarheid.
In 2024 zijn alle bedrijven aan de Deventer binnenhaven benaderd en is gesproken over de toekomst van de haven versus de bedrijfsvoering. Tevens is gesproken over het onderhoud, beheer en eigendom van de oevervoorzieningen en kades.
Het logistiek netwerk Stedendriehoek krijgt steeds meer vorm en de samenwerking in de Regio gericht op de binnenvaart wordt verder versterkt. Dit onder andere door het gezamenlijk opgestelde “Position paper Binnenvaart” en de notitie “Binnenvaart essentieel voor logistiek in de Regio Stedendriehoek”
Verder worden de binnenvaart belangen voor Deventer behartigd in de regiotafel Binnenvaart Oost Nederland en bij Logistics Overijssel. Hierin wordt tevens de samenwerking gezocht met de andere Ports (Twente en Zwolle) en gekeken naar kansen ter versterking van het Europese TEN-T netwerk (North Sea Baltic Corridor).
Kennisas
De ontwikkeling van de KennisAs van station tot aan de A1 krijgt verder vorm. Met het Gebiedsprogramma Centrum&Schil is in 2024 het instrumentarium van de Omgevingswet ingezet voor een groter centrum met de schilgebieden. Dit past bij de ontwikkeling van Deventer naar een moderne kennis- en innovatiegedreven economie die aantrekkelijk is voor creatieve talenten en past bij de onze ambitie om te verjongen. In Stadscampus De Kien krijgen de contouren aan de Kop Handelskade vorm waarmee een hoogwaardig woon-, werk- en studeermilieu wordt gecreëerd. De ontwikkeling van de eerste fase van het Havenkwartier nadert zijn voltooiing en ook De Gasfabriek met de gerealiseerde nieuwbouw wordt steeds herkenbaarder als innovatiecampus
2. Ondernemen
Ondersteuning voor ondernemers
In 2024 is de landelijke pilot MKB-ondersteuning van start gegaan. De regio Stedendriehoek met de gemeenten Deventer en Apeldoorn op kop en het Ondernemershuis als partner hebben de pilot omarmd en doorontwikkeld naar een regiobrede vraaggestuurde aanpak van ondernemersondersteuning “Krachtig MKB Stedendriehoek”. Daarbij is het Ondernemershuis door de provincie Overijssel aangewezen en financieel gesteund als onderdeel van de zogenaamde middenstructuur voor ondernemersondersteuning in Overijssel, naast Kennispoort Zwolle en Novel-T voor Twente. De ambitie is om tot 2028 bij 8.000 ondernemers met personeel in de Stedendriehoek de behoefte aan ondersteuning op te halen en daarvan 4.000 ondernemers daadwerkelijk een stap te laten zetten op weg in de noodzakelijke transities (duurzaam en digitaal). In 2024 zijn de eerste 300 ondernemers in Deventer op deze wijze ondersteund. De pilot is ook ingediend voor financiering uit de regiodeal.
Met MKB-Deventer zijn pilots uitgevoerd in de ondersteuning van de centra in wijken en dorpen. Naast concrete verbeteringen zijn vooral lessen geleerd die worden gebruikt om de komende jaren verder invulling te geven aan deze ondersteuning
Accountmanagement
In algemene zin zet accountmanagement zich in voor een goede relatie tussen het bedrijfsleven en de gemeente, wijst ondernemers de weg bij onder andere vestigingsvragen en bemiddelt bij kwesties. De accountmanagers zijn actief voor alle werklocaties in Deventer en nemen actief deel in projecten gericht op de binnenstad, toekomstbestendige bedrijventerreinen, het A1 Bedrijvenpark en het havengebied. Ook in de dorpen zijn ze actief, o.a. bij vestigingsvragen en gesprekken met ondernemersverenigingen. Jaarlijks wordt in een accountplan vastgelegd waar accountmanagement mee aan de slag gaat. Dit plan sluit goed aan op de thema’s van de geactualiseerde uitvoeringsagenda voor het programma economie. Denk hierbij aan het versterken van de economische structuur& ondernemersklimaat, het versterken van werklocaties, aantrekkelijke stad& platteland en veerkrachtige arbeidsmarkt. Hierna volgt korte samenvatting van een aantal activiteiten die in 2024 zijn uitgevoerd en hebben bijgedragen aan de voornoemde thema’s.
- Extra ingezet op het verstevigen van de samenwerking met MKB Deventer en het Ondernemershuis. Een uitvloeisel van deze samenwerking zijn bijvoorbeeld het organiseren van een bijeenkomst in het buitengebied en het vergroenen van het winkelcentrum De Vijfhoek.
- Ruim 100 bedrijfsbezoeken afgelegd en diverse netwerk-/ledenvergaderingen van belangrijke stakeholders bezocht (oa. MKB Deventer, Deventer Kring van Werkgevers (DKW), Bedrijvenparkmanagent, Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM) en Regio Stedendriehoek).
- Ruim 15 bedrijfsbezoeken georganiseerd voor collegeleden.
- Dag van de Ondernemer georganiseerd voor wethouder Van Essen.
- Lunchbijeenkomst externe partijen over Vastgoed/Wonen binnenstad georganiseerd.
- Circa 200 klantvragen (veelal huisvestingsvragen en vergunningen gerelateerd) zijn afgehandeld;
- Bijdrage geleverd in de vorm van (account) kennis in projecten waaronder het Broederenplein, Havenkwartier en Havengebied, S/Park, MJOP Kloosterlanden en in het DEB-project Toekomstbestendige Bedrijventerreinen.
- Actieve bijdrage aan de her-certificering van het KVO (Keurmerk Veilig Ondernemen) bedrijventerreinen
Innovatie
In 2024 is vervolg gegeven aan het startup en scale-up ecosysteem op De Gasfabriek. De samenwerking tussen het Business Innovation Centre (BIC), Saxion en het Ondernemershuis is met Zwinc Zwolle en Novel-T in Twente opnieuw door de provincie Overijssel aangewezen voor financiering als het provinciale startup ecosysteem. Een eerste aanzet is daarbij gemaakt om ook dit op te schalen naar de regio en zo het gasfabriekterrein nog meer te positioneren als een top innovatiecampus binnen de Stedendriehoek.
De stadscampus De Kien heeft in 2024 sterk de focus gelegd op het ontwikkelen van digitale innovaties ten behoeve van duurzame verstedelijking in combinatie met het creëren van een aantrekkelijke leer-werk-woonomgeving voor talenten (jong en oud, nieuwe en bestaande medewerkers). Op de valreep van 2024 is het Kienkennislab aan de Verzetslaan opgeleverd, waar De Kien in 2025 ook in het gebied steeds meer zichtbaar zal worden
3. Aantrekkelijke stad en platteland
Binnenstad
De binnenstad kan rekenen op veel positieve publiciteit en op goede (rapport)cijfers. De omzetten en bezoekersaantallen waren gemiddeld genomen goed. Ondernemers kampen nog altijd met gestegen (energie)kosten en gebrek aan personeel. De leegstand van winkelpanden in de binnenstad is opnieuw gedaald en er wordt veel geïnvesteerd in vastgoed. Veel panden worden opgeknapt en verbouwd en we zien een relatie tussen publieke investeringen in de Openbare Ruimte (bijvoorbeeld Lebuïnuspleinen, Keizerstraat) en private investeringen in de directe omgeving.
Ook 2024 stond in het teken van de uitvoering van de Agenda Binnenstad 2.0 en het vierde Stadsarrangement. De centrale doelstelling van de Agenda Binnenstad, tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM) en bewonersorganisaties SBBD, is transformatie van ‘place to buy' naar een 'place to be/meet’ in 2030. De binnenstad als sociale ontmoetingsplaats met een hoge verblijfswaarde, waar de interactie tussen mensen wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. We onderzoeken, samen met de partners in de binnenstad, hoe we de binnenstad toekomstbestendig kunnen maken door bepaalde functies toe te voegen, te versterken of juist te verminderen. Dit onderzoek 'Transformatieopgave Binnenstad' hebben we in 2024 afgerond en wordt in 2025 vertaald naar concrete uitvoering. Het gebiedsprogramma Centrum&Schil en de bijbehorende woningbouwambitie en investeringsmogelijkheden hebben diverse projecten een positieve impuls gegeven. Er wordt gewerkt aan projecten zoals Broederenkwartier, vergroenen van de binnenstad, fietsparkeren en diverse woningbouwprojecten.
In 2024 is, net als in 2023 samen met Team Toezicht en Handhaving, ook ingezet op een betere uitstraling van de terrassen in de binnenstad. De extra inzet hierop begint geleidelijk aan zijn vruchten af te werpen. Er wordt gewerkt aan een actualisering van de Beleidsregels Terrassen waarbij ingespeeld wordt op (nieuwe) trends en ontwikkelingen.
Toekomstbestendige wijk-, buurt- en dorpscentra
In november 2024 is door de commissie Horeca, Ambulante handel en Detailhandel (HAD) wederom een kennis-en inspiratiebijeenkomst georganiseerd over de toekomst van wijk-, buurt- en dorpscentra in onze gemeente met deze keer de nadruk op samenwerking. De bijeenkomst is goed bezocht door vertegenwoordigers van genoemde centra. In overleg met de vertegenwoordigers wordt bepaald wat goede vervolgstappen kunnen zijn.
Aan horeca en detailhandel is extra aandacht besteed via de Bouwstenen Horeca en Detailhandel/Omgevingsvisie. Beide branches zijn onder de loep genomen en er zijn bouwstenen aangedragen voor de integrale discussie in het kader van de Omgevingsvisie 2026. De bouwstenen zijn gebaseerd op vele onderzoeken die de laatste jaren zijn uitgevoerd. Denk aan Hotelmarktonderzoek, Supermarktstructuur en Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2023.
Adviesbureau Contrast heeft in 2024 in een onderzoek nog specifiek gekeken naar de horeca in onze gemeente. Het huidige aanbod en de (toekomstige) vraag is in beeld gebracht. Ook zijn er gebiedsprofielen opgesteld met wenselijke horecaontwikkelingen. Dit wordt in 2025 nader uitgewerkt. Naar de toekomstbestendigheid van de wijk-, buurt- en dorpscentra wordt in 2025 nog specifiek gekeken. Hierbij komen zowel ruimtelijke als niet-ruimtelijke aspecten aan de orde.
Vrijetijdseconomie en marketing
In 2024 is verder gewerkt aan de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie. Dit programma richt zich op de kansen die de vrijetijdssector biedt voor de gemeente. Met daarbij ook aandacht voor de leefbaarheid van de stad en het buitengebied. De pilot voor een Deventer Vergader- en Congresbureau is geëvalueerd en heeft niet voldoende resultaten opgeleverd om de naar verhouding grote investering vanuit de gemeente te rechtvaardigen. Daarom is besloten om te stoppen met het bureau als aparte dienst, en wordt met Deventer Marketing verkend hoe de markt voor zakelijk toerisme op een andere manier bediend kan worden.
Het aantal overnachtingen in onze gemeente blijft stijgen. In 2023 zijn er ruim 320.000 overnachtingen geweest: hotels 209.000, (mini)campings 74.000 en overige accommodaties 37.000. Dit is een toename van ruim 21% ten opzichte van 2022. De groei komt grotendeels op het conto van de hotelovernachtingen (+29%), vooral vanwege de komst van nieuwe grote hotels. De toename is een teken dat de Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie zijn vruchten afwerpt. Alleen groei is uiteraard niet de doelstelling, behoud van een aantrekkelijk woon- en leefklimaat voor onze inwoners is net zo belangrijk. Hier proberen we een balans in te vinden. We streven naar toename van kwalitatieve verblijfsaccommodaties met oog voor de al bestaande verblijfsaccommodaties.
Via Salland Marketing profileren we ons buitengebied als onderdeel van Salland als vitale/gezonde regio. Zowel in voeding (eten van streekproducten) als in levensstijl en bewegen (fietsen/ wandelen). Een gezonde, groene leefomgeving heeft immers een positieve werking op de mentale en lichamelijke gezondheid. Veel initiatieven zoals de fiets- en wandelslingers van Salland sluiten naadloos bij deze ambitie aan.
In 2023 heeft de raad besloten extra middelen beschikbaar te stellen voor Salland Marketing en Routenetwerken Salland (onderhoud, beheer en doorontwikkeling van het Fiets- en Wandelnetwerk Salland). Hiermee hebben zij in 2024 gerichte campagnes kunnen uitvoeren om met name de dorpen en het buitengebied nog beter onder de aandacht te brengen
4. Veerkrachtige arbeidsmarkt
Human Capital Agenda (HCA)
In 2022 is het meerjarenplan voor de Human Capital Agenda (HCA) 2023 – 2026 vastgesteld. Doel van de HCA is om de arbeidsmarkt te versterken en te verjongen, zodat bedrijven makkelijker aan personeel kunnen komen, dan wel via sociale en technologische innovaties geholpen worden om personeelskrapte op te lossen. Dit is een doe-agenda waarin de gemeente Deventer samen met de Deventer Economic Board werkt aan het versterken van leer- en ontwikkelkansen voor jongeren, studenten, werkzoekenden, werkenden en ondernemers in Deventer.
Vanuit programma economie is in 2024 een bijdrage geleverd aan:
- De verdere ontwikkeling van de sectorale samenwerking voor de sectoren ICT, Techniek, Bouw & Productie, Transport & Logistiek, Zorg & Welzijn en Kind&Educatie. Op basis van reflecties van de sectorteams over 1) gezamenlijke ambitie, 2) samenwerking, 3) activiteiten en 4) toekomstperspectief, is besloten om met 4 sectorteams verder te gaan : ICT, Techniek, Bouw & Productie, Zorg & Welzijn en Transport & logistiek. Voor het sectorteam Kind & Educatie wordt aangesloten bij de ontwikkeling van de onderwijsagenda Deventer, omdat daar de energie en samenwerking zit van de onderwijssector. Voor de kinderopvang wordt de verkenning nog afgerond.
- De ontwikkeling en zichtbaarheid van het Deventer Ontwikkel Kwartier waarin meer dan 17 partners samenwerken om inwoners en ondernemers te ondersteunen met hun vragen over leren, werken en ondernemen. De locatie van Gebouw X heeft daar aan bijgedragen en is er ook een fysiek inlooppunt op de Gasfabriek. Om inwoners te informeren over het Deventer Ontwikkel Kwartier en de dienstverlening van alle samenwerkingspartners is een ‘swipetool’ en online-campagne ontwikkeld en van start gegaan onder de titel ‘Jouw ontwikkel kwartier’.
- De ontwikkeling van een aantal Learning communities zoals de “leergemeenschap leefbare stad” specifiek gericht op studenten en het programma van de ‘Professional van de toekomst’ van de Kien om huidig talent bij partners van de Kien te binden dmv een programma gericht op persoonlijke ontwikkeling en innovatiekracht. Ook zijn we betrokken bij het programma Be Boost waarbij op een publiek private manier wordt samengewerkt tussen onderwijs en bedrijfsleven om techniekonderwijs beter aan te laten sluiten op de beroepspraktijk. Daarbij heeft de verbreding van de samenwerking met technohub TINT Apeldoorn naar Deventer onze specifieke aandacht. Tint is gericht op de inzet van inclusieve technologie waardoor er meer kansen gecreëerd worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn er drie innovatieve pilots verkend onder de noemer ‘pilot Huishoudelijke Hulp’, pilot ‘Jouw stad als werkgever’ en ‘ontwikkelarrangement leren, werken, leven’.
De uitvoering van de HCA verloopt voorspoedig en dat is terug te zien in de resultaten over 2024:
- 6.606 (23%) van de 29.000 mensen hebben we in beweging gekregen.
Dit doen we door hen aan te spreken, te motiveren en verschillende activiteiten aan te bieden;
- 810 (32%) van de 2.500 trajecten hebben we gerealiseerd op de overgangen van school naar werk, van werk naar werk, werkloosheid naar werk of leven lang ontwikkelen;
- 21 (41%) van de 50 ondernemers hebben we handelingsperspectief gegeven om slimmer te werken;
- 1.015 (203%) van de 500 potentiële medewerkers (studenten) hebben nieuwe vaardigheden geleerd gericht op de transities.
Hiermee zijn we op stoom om de ambitie te gaan realiseren om Deventer tot een koploper in “leven lang ontwikkelen” te laten uitgroeien in de regio. Door de activiteiten vanuit de HCA-samenwerking is ook een bijdrage geleverd om Deventer als aantrekkelijke plek voor wonen, werken, leren en ondernemen beter op de kaart te zetten.
Agenda Verjongen (Talentenagenda
Deze agenda bevat verschillende elementen verdeeld over verschillende begrotingsprogramma's. In 2024 heeft de projectleider Deventer Studentenstad bij Events Deventer samen met partners bestaande studentenactiviteiten gebundeld en gepromoot. De binding van studenten aan het aanbod gebeurde met Deventer Marketing via het communicatiekanaal Let's Go, waarmee opnieuw meer studenten zijn bereikt dan het jaar ervoor. Ook heeft de projectleider een trekkersrol gepakt bij de organisatie van de introweek nieuwe stijl waar meerdere culturele instellingen in Deventer bij zijn betrokken. Dit concept onder de naam INTRO (in plaats van de Grote Kick-Off), is in augustus 2024 voor het eerst beproefd. Het project Deventer Studentenstad zal in het voorjaar van 2025 worden geëvalueerd.
In 2024 zijn er ook twee studentenambtenaren gestart, die twee keer per jaar het koepeloverleg 'Let's Connect' organiseren, waarin thema's worden besproken die spelen onder studenten, zoals geldzaken en prestatiedruk. En is de Liaison voor het mbo gestart, wat al heeft geresulteerd in meerdere studentenprojecten met studenten van ROC Aventus op het gebied van veiligheid en ICT in Deventer.
Verder heeft DEV&TER-jong vervolg gegeven aan onderzoek, wat in het voorjaar van 2025 zal resulteren in concrete acties voor het verbeteren van bestaande horeca-, cultuur- en sportvoorzieningen voor Young Professionals in Deventer.
5. Deventer internationale Hanzestad
Internationale handel en export bevorderen
Het MKB Trade Office maakt het mogelijk voor MKB-bedrijven uit de regio Stedendriehoek om hun grenzen te verleggen. Het Trade Office is toegewijd aan het ondersteunen van de MKB’s bij het uitbreiden van hun internationale netwerk, zodat zij nieuwe markten kunnen betreden, duurzame groei kunnen realiseren en hun concurrentiepositie kunnen versterken. De gemeente ondersteunt via haar internationale beleid de missie van het MKB Trade Office. In 2024 heeft het Trade Office een verdere professionaliseringsslag gemaakt met het vaststellen van een duidelijke missie en visie, een jaarplan en een vernieuwde website. Ook zijn de samenwerkingsverbanden met de gemeenten Deventer en Apeldoorn, MKB Deventer, het Ondernemershuis Deventer, OOST NL en de provincie Overijssel verder versterkt. Met o.a. cofinanciering vanuit de gemeente Deventer heeft het MKB Trade Office ook in 2024 waardevolle bijeenkomsten voor haar leden georganiseerd, zoals: een workshop over zakendoen in Frankrijk en een ontmoeting van lokale ondernemers met de managing director van het Nederlands Frans Kamer van Koophandel (NFCC) die op werkbezoek naar Deventer is gekomen; een Duitslandcafé met presentaties en sessies van diverse experts over zakendoen in Duitsland en een succesvolle meet & greet met een Scandinavië expert uit Malmö. In het kader van deze inkomende missies en bijeenkomsten zijn relevante bedrijven uit Deventer en de regio bezocht en verschillende ondernemerscontacten gelegd. Ook heeft het MKB Trade Office een aanvraag ingediend in het kader van de nieuwe regiodeal. De gemeente is via haar internationale beleid bij alle bijeenkomsten en activiteiten van het Trade Office betrokken geweest
Synergie creëren door samenwerking en verbinding
Het internationaal beleid spant zich in om bewustwording te creëren over de meerwaarde van internationalisering binnen diverse sectoren. Via verschillende netwerken (International Office Deventer, Periodiek Overleg Internationale Samenwerking, Platform Deventer–Oeganda) heeft de gemeente ook in 2024 partners van verschillende sectoren bijeengebracht, waardoor synergie en nieuwe verbindingen zijn gecreëerd.
In het kader van het Shelter City programma heeft onze stad dit jaar Hervé, een internationale mensenrechtenverdediger uit de Democratische Republiek Congo (DRC) ontvangen. Tijdens zijn verblijf in de Hanzestad maakte Hervé kennis met verschillende stichtingen en maatschappelijke organisaties actief in de DRC of rondom de mensenrechten. Daarnaast heeft hij gemeentebestuurders en raadsleden van Deventer gesproken, maar ook directieleden van Saxion Hogeschool en professoren ontmoet die gespecialiseerd zijn in het conflict in Congo. Ook heeft hij landelijk zijn netwerk verbreed door in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Tweede Kamer. Zijn doel voor zijn verblijf in Deventer was om aandacht te vragen voor de situatie in zijn land en op deze manier bij te dragen aan het oplossen van dit langdurige conflict. Hervé is met een tevreden gevoel teruggegaan naar zijn thuisland, waar hij zijn mensenrechtenwerk voortzet
Profileren van Deventer als vooruitstrevende Global Goals Gemeente
Deventer doet er alles aan om de 17 duurzaamheidsdoelstellingen (Global Goals) van de Verenigde Naties in haar gemeente te laten leven. Zo werkt de gemeente samen met partners in de stad binnen de Kerngroep Deventer4GlobalGoals en samen met het in Deventer gevestigde SDG House Stedendriehoek. Om de Global Goals nog meer onder de aandacht te brengen zijn er in 2024 in en rondom Deventer verschillende activiteiten georganiseerd. Zo hebben initiatiefnemers uit Deventer een landelijke fietstocht (Cycle4GlobalGoals) langs alle SDG Houses in Nederland georganiseerd om aandacht te vragen voor de 17 doelstellingen. 60 Leerlingen van het Boerhaave Ecolyceum Deventer hebben met verschillende activiteiten in het Worpplantsoen meegedaan ter gelegenheid van de World Clean Up Day op 20 september. Het Duurzaamheidscentrum Deventer heeft in samenwerking met Cycle4GlobalGoals een duurzame fietstocht rondom Deventer georganiseerd. Vrijwilligers van het Duurzaamheidscentrum Deventer fietsten samen met andere enthousiastelingen langs diverse duurzame initiatieven. Het jaar is afgesloten met de bekroning van het bedrijf Strobox met de Global Goals ondernemersprijs 2024 voor hun buitengewone bijdrage aan duurzaamheid als koploper rondom bio-based bouwen en voor hun maatschappelijke impact en jongerenontwikkeling
Samenwerken in de Hanze
Ook de Nederlandse Hanzesteden hebben duurzaamheid hoog in het vaandel. Vandaar dat ruim 70 bestuurders en ambtenaren van verschillende Hanzesteden in juni 2024 gezamenlijk per trein naar de Internationale Hanzedagen in Gdansk reisden. De 10 uur durende reis hebben de reizigers benut door een inspirerend programma in de trein te volgen waarin, naast duurzaamheid, ook brede welvaart, handel en economie centraal stonden. De bestuurders wilden met hun reis het bewustzijn voor duurzame mobiliteit vergroten en een voorbeeld stellen voor andere Europese steden. De onderlinge afspraak is dan ook om voortaan, voor zover mogelijk, duurzaam naar de jaarlijkse Internationale Hanzedagen af te reizen.
De werkgroep “Sustainable Hansa”, waar Deventer medeoprichter van is, heeft in Gdansk over verschillende duurzame initiatieven binnen het Hanzenetwerk vergaderd. Zo is er voorgesteld om duurzame thema’s te koppelen aan het economische forum dat jaarlijks in het kader van de internationale Hanzedagen wordt georganiseerd. Daarnaast wordt de jaarlijkse fysieke vergadering van de werkgroep Sustainable Hansa voortaan op een inspirerende duurzame locatie in de gaststad georganiseerd. Op deze manier kunnen Hanzesteden elkaar inspireren en nieuwe contacten tussen duurzame organisaties in de eigen stad en de gaststad faciliteren. Als laatste, heeft de werkgroep Sustainable Hansa in het najaar een internationale online inspiratiesessie over het thema "watermanagement" georganiseerd. Tijdens deze sessie werd naast een aantal voorbeelden van grote waterprojecten in Engeland, ook het “Ruimte voor de Rivier” project in Deventer toegelicht.
+++
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Ruimte voor werken
Het versterken van werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Bij de Voorjaarsnota is €100.000 vrijgegeven voor het vervolgonderzoek voor de Prins Bernhardsluis in plaats van de gevraagde €350.000. Dit betekent dat het onderzoek nog niet van start kon gaan. Momenteel wordt met de provincie bekeken of er mogelijkheden zijn voor cofinanciering.Historie
Historie
Doelstelling - Aantrekkelijke stad en platteland
Het vergroten van de aantrekkelijkheid van de stad en het buitengebied voor ondernemers, vastgoedeigenaars, bewoners en bezoekers.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Een aantal projecten zoals de afronding Lebuinuspleinen zit nu in de uitvoerende fase. Voor andere projecten (oa Broederenkwartier) worden nu de voorbereidingen getroffen voor het opstellen van een Toekomstperspectief of een verder vervolg (fietsparkeren). Het vergroenen van de binnenstad gaat op korte termijn van start met concrete projecten. Op de terrasregels is in 2023 en 2024 strikter gehandhaafd om de uitstraling ervan te verbeteren. Verder zijn recent de bouwstenen voor horeca en detailhandel opgeleverd en met de raad gedeeld.Historie
Doelstelling - Ondernemingsklimaat
Het versterken van de economische structuur van Deventer en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor vitaal, innovatief, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Veerkrachtige arbeidsmarkt
Het versterken van de arbeidsmarkt zodat ondernemers over voldoende, wendbare en adequaat opgeleide medewerkers kunnen beschikken om zich voor te bereiden op de veranderende economie en transitieopgaven (energie, circulariteit, digitalisering).
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Deventer internationale Hanzestad
Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationaal maatschappelijke activiteiten in Deventer. Hierbij vormt de in 2021 vastgestelde ambitienota Internationaal Beleid 2021-2026 het fundament.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Economie | Functiemenging | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 54 | 54 | 54 | 53,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar | LISA | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 151 | 151 | 150,80 | 145,60 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 5.225 | 7.612 | 5.283 | -2.329 |
Baten | 1.773 | 2.347 | 1.998 | -348 |
Voor resultaatbestemming | -3.453 | -5.266 | -3.285 | 1.981 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Puttingen uit reserves | 0 | 1.869 | 541 | -1.328 |
Na resultaatbestemming | -3.453 | -3.396 | -2.743 | 653 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Vaart in de Haven | 78 | 48 | -30 |
Toekomstige Bedrijfsterreinen (TBBT) Leefbaarheid | 38 | 38 | 0 |
Toekomstige Bedrijfsterreinen (TBBT) Duurzame mobiliteit | 30 | 30 | 0 |
Toekomstige Bedrijfsterreinen (TBBT) Energie & Klimaat | 54 | 54 | 0 |
Toekomstige Bedrijfsterreinen (TBBT) Herstructureringsplan bedrijventerreinen WP 1 | 975 | 975 | 0 |
Toekomstige Bedrijfsterreinen (TBBT) Zon op dak WP 3 | 56 | 56 | 0 |
Vervolg Toekomstige Bedrijfsterreinen (TBBT) | 541 | 0 | -541 |
Verjongen: routekaart invoeren | 59 | 0 | -59 |
Integrale visie arbeidsmigranten | 63 | 63 | 0 |
4e stadsarrangement | 193 | 193 | 0 |
Versterking economie | 229 | 13 | -216 |
Toezicht en handhaving terrassen beleid | 30 | 30 | 0 |
Partnerbijdrage Kien | 25 | 0 | -25 |
Ondernemershuis Deventer MKB dienstverlening | 50 | 50 | 0 |
Continuering shelter city | 4 | 0 | -4 |
International Office | 30 | 30 | 0 |
Totaal | 2.454 | 1.579 | -875 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 653 |
Saldo budgetoverheveling | -875 |
Saldo na budgetoverheveling | -222 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €222.000)
Het programma bestaat uit de taakvelden
3.1 Economische ontwikkelingen
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen
3.4 Economische promotie
Er wordt €875.000 overgeheveld naar 2025.
Taakveld 3.1 Economische ontwikkelingen (voordeel €61.000)
Er is sprake van niet begrote baten voor economische stimulering en beleid van €25.000 (provinciale bijdrage). Dit geldt ook voor de HCA bijdrage werkgevers voorschakeltraject van €30.000 en City Deal kennismaken CDMK van €15.000. Op deze posten zijn wel lasten gemaakt, maar ergens anders geboekt, dus doelstellingen zijn wel gerealiseerd. Verder is nog voor €10.000 minder subsidies verstrekt bij internationaal beleid en is er nog een te betalen post inzake HCA van €23.600.
Taakveld 3.3 Bedrijfsloket en -regelingen (nadeel €57.000)
Er is een voordeel van €26.000 als gevolg van lagere lasten voor accountmanagement en innovatiebevordering. Zoals eerdere jaren het geval, is er ook in 2024 een nadeel op de markten en wel van €83.000. DIt heeft te maken met hogere beheerkosten en teruglopende opbrengsten.
Taakveld 3.4 Economische promotie (nadeel €227.000)
- Er is een voordeel van €90.000 op het toerisme en plattelandseconomie. Dit komt door hogere baten dan begroot bij de toeristenbelasting en overige diverse posten.
- Een nadelig resultaat is er bij evenementen en meer specifiek de Paas-en Zomerkermis (nadeel €175.000). Hoewel dit jaar beide kermissen goed gevuld waren met kermisexploitanten blijven de pachtinkomsten achter bij hetgeen begroot is. Om meer bezoekers te trekken zijn hogere kosten voor promotie en acties gemaakt. Daarnaast zijn de kosten voor beveiliging en handhaving harder gestegen dan voorzien en het stroomverbruik is gestegen wat tot hogere energiekosten leidt. Welke gevolgen het voor de exploitatiebegrotingen van de kermissen voor de komende jaren heeft en hoe te dekken zal bij de perspectiefnota 2025 terugkomen.
- Verder is er bij de reclame objecten een nadeel van €146.000 veroorzaakt door lagere baten op de reclame vitrines doordat dit opnieuw wordt aanbesteed en een jaar "te vroeg" is begroot. Het is begroot in 2024 maar zit in feite nog in het aanbestedingstraject. Aanbesteding zal in 2025 worden afgerond en dan zal gekeken worden of het begrotingsbedrag voor 2025 en verder wellicht aangepast dient te worden.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 80 | 104 | 104 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 80 | 98 | 98 | 0 |
Saldo | 0 | -6 | -6 | 0 |
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
NV
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | Economie en internationaal beleid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorzag in 2023 in haar financiering vanuit een krediet van een private bank van €750.000. Aflossingsmogelijkheden werden in de afgelopen jaren bemoeilijkt door het wegvallen van een vliegschool die in grote mate voor opbrengst landingsrechten zorgde. De omzet herstelt zich de laatste jaren weer langzaam en de NV heeft weer positieve exploitatieresultaten. Herfinanciering van het bankkrediet was nodig per 1-12-2023. Met de verkoop van grond in juni 2023 aan de gemeente Voorst ad €850.000 beschikte de NV over voldoende middelen om het krediet in het najaar van 2023 af te lossen. De gemeente Voorst ontwikkelt de gronden als luchthaven gebonden bedrijventerrein evenals de gronden van de gronden van het zogenaamde Albersterrein dat de gemeente Voorst in 2012 van de NV overnam. Ontwikkeling tot luchthaven gebonden bedrijventerrein is voorwaarde van de gemeente Voorst voor overname van de gronden. Financieel risico voor de NV is dat die ontwikkeling niet zou lukken en de gronden terug geleverd zullen worden. De gemeente Voorst werkt samen met de NV aan een ontwikkelplan. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 8 juni 2022 luchthavenbesluit vastgesteld. In combinatie daarmee moet ook een vergunning volgens de Wet Natuurbescherming worden afgegeven. Dit luchthavenbesluit vervangt de Omzettingsregeling luchthaven Teuge. Het luchthavenbesluit verschilt op een aantal onderdelen van de omzettingsregeling. Onder andere zijn twee banen vervallen, moet het naderende vliegverkeer via het aanvliegpunt naar de luchthaven komen en is de geluidsruimte gehalveerd [- 3 dB(A)-correctie]. Het uitvoeren van valschermvluchten met vliegtuigen in geluid categorie 1 tot en met 4 worden met ingang van 1 januari 2023 beperkt. Daartoe worden 4 dagdelen per maand in het weekend vastgesteld waarop met deze vliegtuigen deze vluchten niet mogen worden uitgevoerd. De luchthaven stelt deze dagdelen vast, in samenspraak met de CRO Teuge en de uitvoerders van valschermvluchten. Over 2023 werd een positief exploitatieresultaat behaald van €461.973. Daarin is een boekwinst (€644.000) van verkoop van gronden verdisconteert en een bedrag van €100.000 is als reservering opgenomen t.b.v. de ontwikkeling van bedrijventerreinen. | ||
Beleidsvoornemens: | Een Ontwikkelplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren), het zogenaamde terrein Albers en herstructurering van het verouderde middenterrein wordt door de gemeente Voorst en de NV opgesteld in samenspraak met de aandeelhoudende gemeenten. De uitwerking van een ontwikkelplan heeft enige vertraging opgelopen omdat de NV in 2023 prioriteit heeft gegeven aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit. Vertraging is er ook door het vertrek van de voormalig directeur per 1-1-2024 en de benoeming per 1-4-2024 van een nieuwe directeur. De focus van de nieuwe directeur ligt in eerste instantie op het in kaart brengen van een solide meerjarig groot onderhoud plan. Landelijk en regionaal zijn er gesprekken over het realiseren van het stationeren van een traumahelikopter (Lifeliner) op luchthaven Teuge. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.904.624 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €429.524 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | €461.973 | €58.000 | €21.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €489.857 (€489.587) | ||
Garantie 31-12-2024: | €17.750 | ||
Lening 31-12-2024: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Sport en cultuur | |
Dashboard Economie en internationaal beleid | |
Pdf Sport en cultuur (1.521 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Ambitienota Internationaal beleid 2021-2026 | 2021-734+Ambitienota+Internationaal+Beleid+2021-2026 (raadsinformatie.nl) | |
Horecabeleid 2016-2020 | 2,1 Mb | |
Structuurvisie Detailhandel | 2,5 Mb | |
Uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie | ||
Toekomstbestendige Bedrijventerreinen (TBBT) | 2020-1934+Raadsvoorstel+Uitvoeringsagenda+TBBT (raadsinformatie.nl) | |
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2023-2026 | ||
Meerjarenplan Human Capital agenda 2023-2026 | 2022-937+Meerjarenplan+Human+Capital+Agenda+Deventer+2023-2026+DEF (raadsinformatie.nl) | |
Ambitie beroepshaven 2030 Port of Deventer | 2019-2318_Ambitie_beroepshaven_2030_Port_of_Deventer (raadsinformatie.nl) |