581.240
0,0%
604.230
0,0%
Het bestuursakkoord 'Met lef & liefde voor Deventer' spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is erop gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
Ook in 2024 was onze gemeente continu in beweging:
Personeel en Organisatie
- De gemeentelijke basisorganisatie staat al tijden onder hoge (werk)druk. Die druk zal de komende jaren toenemen vanwege de ontwikkeling van de manier van werken (bijvoorbeeld door meer burgerparticipatie, meer integraliteit, digitalisering dienstverlening) en krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast vraagt een aantal grote maatschappelijke opgaven zoals de woningbouwopgave van 11.000 woningen en de energie- en warmtetransitie om extra capaciteit. Tot slot is het binnen ons huidige aansturingsmodel niet altijd duidelijk wie waar over gaat, welke zaken we willen bereiken en hoe we prioriteren. De huidige inrichting van de basisorganisatie vormt mogelijk een risico voor het realiseren van al de opgaven en doelstellingen. Daarom zijn we begin 2024 op zoek gegaan naar een externe partij met brede expertise en methodische ervaring die ons kan helpen om onze visie, waarden en hoofdstructuur door te lichten en waar nodig te herzien, zodat we een toekomstbestendige, fitte en passende organisatie zijn die de komende jaren voldoende kan meebewegen. Uiteindelijk heeft gemeente Deventer begin 2024 organisatieadviesbureau Rijnconsult gevraagd te ondersteunen bij deze organisatieontwikkeling. De opdracht bestond uit het vernieuwen van de organisatievisie en een advies op een toekomstbestendige hoofdstructuur. De hoofdstructuur omvat ook de rollen en verantwoordelijkheden en de doorwerking naar de teams. Het resultaat moet leiden tot een nieuwe, eenvoudige en duidelijke hoofdstructuur. Gedurende het jaar heeft Rijnconsult nauw samengewerkt met verschillende mensen in de organisatie: met de OR, medewerkers, de sturende functies, de ontwerpgroep, de directie en het college. Rijnconsult heeft begin december 2024 een onafhankelijk advies aan de directie gegeven, waarna de gemeentesecretaris / algemeen directeur een besluit heeft genomen over de nieuwe hoofdstructuur welke in 2025 geïmplementeerd zal worden.
- Het aantrekken van nieuwe medewerkers blijft lastig vanwege de krappe arbeidsmarkt, waardoor het regelmatig niet mogelijk is om vacatures te vervullen. Hierdoor én door vervanging door ziekte waren we ook in 2024 in veel gevallen genoodzaakt om capaciteit extern in te huren.
- Veel medewerkers bereikten in 2024 de pensioenleeftijd en verlieten de organisatie. Het borgen van hun kennis is van groot belang, hiervoor hebben we een tijdelijk gemeentebreed beleid opgesteld. Dit wordt in 2025 geëvalueerd.
- Ons gemiddelde verzuimpercentage steeg in 2024 licht naar 5,22%. Dit ligt iets hoger dan het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland van 4,9% (Q3), en lager dan het gemiddelde ziekteverzuim bij gemeenten (eerste half jaar 6,3%). Onze organisatiedoelstelling blijft ongewijzigd: 4,8%.
Communicatie
- In september is de online participatietool Open Stad gelanceerd. Met deze functionaliteit is het eenvoudiger het online gesprek te voeren met inwoners, bedrijven en organisaties en hebben we een groter bereik. De vraag vanuit beleidsontwikkelingen en projecten naar de inzet van Open Stad is ontzettend groot. Die zal komend jaar verder groeien.
- Om de capaciteit van de vakgroep Communicatie in te zetten op díe zaken die voor de samenleving van belang zijn, heeft de vakgroep het afgelopen jaar toegewerkt naar een nieuwe werkwijze: Communiceren met focus. Vanaf 2025 werken multidisciplinaire focusteams, bestaande uit collega’s van de vakgroep en communicatiecollega’s in de Concernstaf, samen aan de grote ambities uit het coalitieakkoord: Fijn wonen en leven, Iedereen doet ertoe en Duurzame toekomst.
- In het voorjaar 2024 heeft de aanbesteding voor een social media managementtool geleid tot de aanschaf van Coosto. We hebben afscheid genomen van de vorige tool OBI4wan. Met Coosto kunnen we nog beter onze social media kanalen managen voor publicatie, webcare en monitoring
- Onze social media specialisten hebben het afgelopen jaar steeds vaker betaalde Social media campagnes ingezet om doelgroepen gericht te bereiken. Het gaat met name om LinkedIn, Facebook en Instagram, maar we hebben ook geëxperimenteerd met Snapchat en Spotify. De resultaten zijn zeer goed te meten en geven aan dat het succesvol is.
- De privacy-officers hebben hun twijfels geuit over het gebruik van de gratis tool Google analytics voor webstatistieken. Daarom zijn we overgestapt naar de (betaalde) webstatistieken van Siteimprove. Deze tool wordt nu volop ingezet om datagedreven te werken in online communicatie.
- Zomer 2024 hebben we een langjarig contract afgesloten met webleverancier OpenGemeenten. Met deze partij gaan we in de komende jaren onze websites vernieuwen waardoor wij beter aan de wetten en eisen voor gemeentelijke websites kunnen voldoen.
- In 2024 is verder geïnvesteerd in de verbetering van klachtbehandeling en is het interne werkproces aangepast. Ook is een eerste jaarverslag uitgebracht.
Juridische Zaken
- In 2024 heeft de gemeente 397 bezwaarschriften ontvangen, 57 meer dan in 2023. De toename wordt veroorzaakt door meer bezwaren bij Vergunningen (29) en meer bezwaren op het gebied van Zorg (16) en Bijstand (12). 164 Bezwaarschriften zijn afgehandeld binnen de ‘Andere Aanpak’, waarbij een gezamenlijke oplossing is gevonden zonder de formele bezwaarprocedure te starten, tegen 153 bezwaarschriften die door de Algemene bezwaarschriftencommissie zijn behandeld.
DOWR-samenwerking
Op de bedrijfsvoeringsonderdelen Facilitaire Zaken, Inkoop, Informatie en Automatisering, Financiële Administratie, Personeels- en Salarisadministratie en Belastingen werkt Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte.
DOWR-I heeft een positief netto jaarrekening resultaat. Dit positief resultaat wordt gerealiseerd doordat DOWR-I zorgvuldig en kritisch naar de kosten (o.a. licentiekosten) heeft gehandeld. In 2024 zijn de ICT-prestatieafspraken behaald en zijn er verschillende ICT-projecten gestart en hebben er een aantal systeemvernieuwingen plaatsgevonden. Vervanging van de telefooncentrale is in februari 2025 voorzien en de livegangen voor het nieuwe Belastingsysteem en nieuwe Financieel systeem op 1 januari 2026.
In de notitie 'Paragraaf bedrijfsvoering augustus 2021' van de commissie BBV is voorgeschreven dat gemeenten met ingang van 2021 in de paragraaf Bedrijfsvoering aanvullende informatie dienen op te nemen over de rechtmatigheidsverantwoording. Deze informatie is opgenomen in de aparte paragraaf Rechtmatigheid .
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Digitaal en datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening en voldoen voor minimaal 95% aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid).
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2024 ronden we de aanbesteding voor het gegevensfundament af. In 2025 zal het fundament worden gerealiseerd en zullen de eerste bronnen worden ontsloten. Dit is later dan initieel werd voorzien. Belangrijkste oorzaak hiervan is de krapte op de huidige arbeidsmarkt en het feit dat in de oorspronkelijke planning geen Europese aanbesteding is voorzien.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De score in 2024 is nu 95% .Historie
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In het kader van zorgvuldigheid en kwaliteit is binnen DOWR gemeentes besloten om de livegang van het nieuwe financiële pakket per 1-1-2025 uit te stellen. Dit stelt ons in staat om extra aandacht te besteden aan gewenste optimalisaties en waarborgen dat de implementatie soepel verloopt. Bovenal geldt dat een latere livegang borgt we vanuit een stabiele basis in het nieuwe systeem verder kunnen bouwen aan onze financiële en interne beheersing. Blijven vasthouden aan livegang per 1-1-2025 zou leiden tot veel faal- en herstelkosten in onze financiële administratie en interne financiële beheersing. Op dit moment wordt onderzocht welk nieuw moment wij als organisaties kiezen om de live-gang te plannen.Historie
Toelichting
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 8,54 | 8,93 | 8,06 | 7,37 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 8,55 | 8,38 | 7,85 | 7,22 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | eigen begroting | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 1017,10 | 925,35 | 782,47 | 700,72 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 17,72 | 17,32 | 15,63 | 14,19 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | % van totale lasten | eigen begroting | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 7,97 | 7,66 | 7,32 | 7,98 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 46.955 | 46.663 | 43.998 | -2.665 |
Baten | 9.537 | 10.500 | 10.217 | -283 |
Voor resultaatbestemming | -37.418 | -36.163 | -33.781 | 2.382 |
Stortingen in reserves | 1.287 | 3.210 | 3.090 | -121 |
Puttingen uit reserves | 1.590 | 3.358 | 2.386 | -972 |
Na resultaatbestemming | -37.115 | -36.015 | -34.484 | 1.531 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Reiskostenregeling | 80 | 0 | -80 |
Projectbegeleiderspool | 63 | 63 | 0 |
Privacy Officer | 37 | 37 | 0 |
Directiebudget / overheadopbrengst | 169 | 0 | -169 |
De 5 wetten | 62 | 62 | 0 |
Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) | 168 | 168 | 0 |
Archivering | 257 | 257 | 0 |
Datagedreven Werken | 202 | 0 | -202 |
Digital twin | 33 | 33 | 0 |
ICT Projecten Deventer | 236 | 174 | -62 |
Lopende ICT uitvoeringsplannen DOWR | 708 | 376 | -332 |
Aanbesteding software omgevingswet | 215 | 215 | 0 |
Technische voorzieningen hybride werken | 87 | 87 | 0 |
Informatieveiligheid | 119 | 119 | 0 |
Totaal | 2.435 | 1.590 | -845 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.531 |
Saldo budgetoverheveling | -845 |
Saldo na budgetoverheveling | 686 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €686.000)
Personeel en Organisatie (€211.000 voordeel)
Van het budget voor Leren en ontwikkelen is €271.000 (circa 17%) niet besteed. Door verloop van personeel is een deel van de ontwikkeltrajecten uitgesteld. Een deel van de geplande trajecten is niet in 2024 gerealiseerd doordat er bij opleidingsinstituten te weinig aanmeldingen waren voor aangevraagde opleidingen. Ook zijn er trajecten nog niet gerealiseerd doordat er prioriteit is gegeven aan de voortgang van werkzaamheden.
Na de afgelopen 2 jaar geïnvesteerd te hebben in grote opleidingstrajecten waren er dit jaar geen grote uitgebreide opleidingstrajecten. Ook voor 2025 is de verwachting dat, vanwege een reorganisatie, de besteding weer zal bestaan uit minder grote trajecten en vooral vakgerelateerde inzet. De uitvoering van de ingediende plannen wordt strak gemonitord. Vanaf 2026 wordt naar verwachting het opleidingsbudget weer volledig besteed.
De loonkosten voor Personeel en Organisatie zijn circa €219.000 lager doordat vacatures later zijn ingevuld. Kosten voor de werkkostenregeling zijn €15.000 lager.
Tegenover deze voordelen staan hogere kosten bedrijfszorg (€36.000) en functiewaardering (€27.000). Voorts is er een niet begrote storting in de voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) ad € 231.000. Hiermee worden toekomstige verplichtingen gedekt voor de medewerkers die voor 31-12-2024 gebruik hebben gemaakt van deze regeling.
Financiën (€84.000 voordeel)
Uitvoeringskosten van de financiële administratie zijn €38.000 lager. Resterend eenmalig budget voor ontwikkelkosten financiële functie (€ 46.000) valt vrij. De kosten konden binnen het teambudget worden opgevangen.
Facilitaire zaken (€69.000 nadeel)
Door hogere tarieven zijn er meer kosten voor elektra en stadsverwarming €99.000, leasekosten zijn gestegen door een uitbreiding van het aantal bedrijfsauto's €115.000, frankeringskosten zijn €74.000 hoger dan geraamd.
Hier tegenover staat een lager verbruik warme dranken en restauratieve voorzieningen €117.000, lagere interne verbouwingskosten € 92.000, overig € 15.000. In de begroting 2025 willen we budgetten voor de verschillende kostensoorten actualiseren.
Communicatie (€158.000 voordeel)
Kosten voor interne communicatie zijn lager. Er zijn meer loonkosten gedekt door toerekening aan projecten
ICT (€61.000 voordeel)
Dit betreft alleen het ICT voordeel op de bedrijfsvoering. Het exploitatieresultaat DOWR-ICT is in totaal €446.000. Het aandeel van Deventer hierin bedraagt €288.000. Een deel van dit voordeel (kantoorautomatisering en programma-overstijgende ICT-kosten) betreft het programma bedrijfsvoering. ICT kosten voor de specifieke taakvelden, ruimtelijk, sociaal of burgerzaken worden op deze programma’s verantwoord. Het ICT-resultaat betreft onder meer lagere licentiekosten en vrijval van beheerkosten voor nieuwe taken die later dan gepland zijn ingevuld . Bij de personeelskosten zien we hogere inhuurkosten als gevolg van moeilijk invulbare functies, waar extern personeel voor moet worden ingehuurd.
Juridische zaken en inkoop (€171.000 voordeel)
Er is minder beroep gedaan op externe inkoopadvisering waardoor inhuurbudget €42.000 lager is uitgekomen. Op kosten voor beroep en bezwaar is een voordeel van €87.000 door een lager aantal beroepszaken en vertraagde behandeling bij Justitie. Het voordeel op verzekeringspremies is €38.000
Overige bedrijfsvoering ( €71.000 voordeel)
Het voordeel wordt verklaard door lagere inhuurkosten voor externe advisering en vacatureruimte bij managementondersteuning
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 1.095 | 1.472 | 1.096 | -377 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 2 | 2 |
Saldo | -1.095 | -1.472 | -1.094 | 379 |
De lasten voor ICT investeringen zijn €362.000 lager dan begroot. Een deel van de investeringen loopt door in 2025. Dit betreft met name investeringen voor hybride vergaderen, belichtingsapparatuur glasring, client hardware laptops en beeldschermen.
Van de investeringen facilitaire zaken is €17.000 voor de thuiswerkregeling bureaustoelen nog niet besteed.
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Landelijke voorzieningen | |
Pdf Landelijke voorzieningen (1.446 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |