581.241
0,0%
604.230
0,0%
Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociale domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regisseur, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
De lijn van opgroeien in Deventer is die van wieg naar werk. Centraal in deze visie staat “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut (NJi). Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jeugdigen en/of hun ouders/verzorgers die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. Op basis van de visie van wieg naar werk is een uitvoeringsplan gemaakt. In het uitvoeringsplan 2024-2025 zijn ook de projecten opgenomen die worden gefinancierd uit de extra middelen die door het rijk eind 2019 beschikbaar zijn gesteld.
Preventie
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners en/of jeugdigen/ouders/verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Zo hebben we in 2024 de tijdelijk gefinancierde projecten uit van wieg naar werk (tijdelijke middelen rijk 2019) geëvalueerd en is besloten om het merendeel van de projecten, namelijk de projecten die een direct zichtbaar en merkbaar effect op jeugdigen hebben, structureel te financieren.
We hebben intensief samengewerkt met onze keten partners in het onderwijs, welzijn en de GGD. Daarin hebben we gewerkt aan het verder ontwikkelen van vroegtijdig signaleren van problemen bijvoorbeeld door het versterken van het preventief jeugdwerk op scholen en het ondersteunen van jongeren in een kwetsbare positie. We zijn aan de slag met het ‘plan van aanpak jongeren in kwetsbare positie 16-27’. We werken met deze aanpak aan de stevige en uitdagende ambitie om dak- en thuisloosheid onder jongeren in Deventer zo goed als mogelijk op te lossen. De looptijd van het plan van aanpak is in principe tot en met december 2024. Echter, het duurzaam verhelpen van dak- en thuisloosheid vereist voortdurende aandacht.
Ook is er extra ingezet op kansrijke start en de verbinding tussen het medische en sociaal domein, de eerste duizend dagen, het project relatie ouder kind, de doorontwikkeling van het jongerenloket en mentale gezondheid van jongeren. Ook spelen de maatwerkvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de huiskamers bij de Driehoek, de BSOplus, de Brick aanpak een belangrijke rol in de preventieve aanpak. Kenmerk van deze voorzieningen is dat er sprake is van geïndiceerde preventie en dat ze zonder indicatie toegankelijk zijn.
Onderwijs en jeugdhulp
De samenwerking tussen onderwijs, zorgaanbieders en team Toegang Jeugd is gecontinueerd met de jeugdhulpverlener op school. Daarnaast zijn er gesprekken gestart over de uitvoering van de landelijke subsidieregeling brugfunctionaris in het primair onderwijs. Ook is de voorziening “Brick” in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs gecontinueerd. Al deze hulpverleners staan in nauw contact met team Toegang Jeugd. Het klassenhuis is voortgezet en is een voorziening in het primair onderwijs voor leerlingen waar ze in een huiskamer setting ondersteund worden op diverse gebieden onder andere bij hun schoolse taken. Voor het voortgezet onderwijs is een soortgelijke voorziening “het palet” gestart. Er zijn activiteiten uitgevoerd vanuit het nationaal programma onderwijs om jongeren te ondersteunen die een achterstand door Corona hebben opgebouwd. In de Gelijke Kansen Agenda die begin 2020 is afgesloten zijn doelen en werkafspraken tussen het ministerie van OCW en de gemeente Deventer opgenomen. In 2024 zijn de afspraken uit 2020 gecontinueerd (deze lopen tot en met december 2024). In het voorjaar heeft een aanmeldronde voor het basisonderwijs plaatsgevonden voor kinderen geboren tussen 1 januari en 30 juni 2021. Deze aanmeldronde is verlopen volgens een aangepast aanmeldproces. Ook is er in 2024 een ervaringsonderzoek leerplicht uitgevoerd over de samenwerking tussen leerplicht en de scholen. Acties zijn en worden ook in 2025 uitgezet om de samenwerking verder te verbeteren en duidelijkheid te geven over de uit te voeren taken door leerplicht.
Toegang
De onderlinge samenwerking van de drie toegangen (team toegang Wmo, team Toegang Jeugd en jongerenloket) heeft zich verder versterkt en verdiept met diverse bijeenkomsten en aan de hand van de actielijnen uit het plan voor de integrale toegang. In 2024 is er onderzoek gedaan naar de 10 duurste casussen en zijn de aanbevelingen uit het onderzoek opgevolgd. Diverse werksessies zijn georganiseerd met externe partijen om de samenwerkingsafspraken te bespreken (o.a. met gecertificeerde instellingen, huisartsen, zorgaanbieders, gespers, raad voor de kinderbescherming)
Jeugdhulp
Het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) koopt de jeugdhulp voor de gemeente Deventer en de 10 andere IJssellandse gemeenten in. De volgende uitgangspunten worden hierbij gehanteerd: normaliseren (zorg dichter bij het kind, zo normaal en zo kort mogelijk, zoveel mogelijk ambulant en betrekken van de algemene voorzieningen in het voorliggende veld en effectiviteit van jeugdhulp). Beheersing van uitgaven, administratieve lastenverlichting en het versterken van het vertrouwen in professionals. Op 1 januari 2022 is de regelgeving rond het woonplaatsbeginsel veranderd, ook in 2024 zagen we de effecten van deze regeling op de uitgaven. De gemeente waar de jeugdige vandaan komt, blijft verantwoordelijk voor de jeugdige en voor de kosten van de jeugdhulp voor de jeugdige.
De stijging van de uitgaven jeugdhulp is een blijvend punt van aandacht. Begin 2025 komt de commissie Van Ark met een advies over de uitvoering van de Hervormingsagenda jeugd en de inspanningen van rijk en gemeente in relatie tot de uitgavenontwikkeling. In 2024 zijn aandachtspunten aan de commissie Van Ark meegeven en is een motie van Deventer door de VNG aangenomen om in lijn met de hervormingsagenda meer te kunnen sturen op de stappen die gezet worden om te komen tot landelijke tarieven in de jeugdhulp.
In 2024 is inzet gedaan om de continuïteit van zorg van zorgorganisatie Pactum te borgen, ook in 2025 zal dit de nodige aandacht vragen.
Huisvesting Onderwijs
In 2024 is het integraal huisvestingsplan ‘Deventer schoolgebouwen 2024-2040’ vastgesteld, samen met de schoolbesturen is hier hard aan gewerkt. De visie staat op vijf dragers die samen zorgen voor goede en toekomstbestendige schoolgebouwen voor de ontwikkeling van de jeugd in Deventer.
- Een goed en passend schoolgebouw voor ieder kind en iedere jongere, liefst in de eigen wijk.
- Elke school is ook een kansrijke ontmoetingsplek, waarbij gekeken wordt naar de mogelijkheden rondom de school op het gebied van opvang, zorg, cultuur, sport en welzijn.
- Schoolgebouwen maken het onderwijs van nu en morgen mogelijk. Dat betekent dat ze moeten voldoen aan een minimale kwaliteit (Deventer standaardschool). Ook wordt gekeken naar de kosten voor onderhoud, energie en schoonmaak.
- Gezonde en duurzame schoolgebouwen met goede ruimtes om te leren en te bewegen. Nieuwbouw en renovatie worden energieneutraal en zo duurzaam en circulair mogelijk uitgevoerd.
- Sterkere samenwerking tussen gemeente en schoolbesturen.
Na vaststelling van het IHP zijn stappen gezet in het maken van samenwerkingsafspraken om het IHP goed uit te voeren en zijn bijvoorbeeld sessies georganiseerd om te komen tot uitvoeringsplannen. In 2024 is voorts verder gewerkt aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid (aanbesteding heeft plaatsgevonden, bouw is gestart), de basisschool in Lettele (nota van uitgangspunten vastgesteld, BOPA ingediend), nieuwbouw Zwaluwenburg (diverse inloopavonden, uitwerken van ambitiedocument tot Ruimtelijk en Functioneel Programma van Eisen) en nieuwbouw van de VSO Deventer (vinden van een geschikte locatie, saneren en bouwrijp maken van het terrein naast het politiebureau en de school heeft de aanbesteding gedaan). Sinds de start van VSO Deventer heeft er een toename van het aantal leerlingen plaatsgevonden, leerlingen die voorheen buiten Deventer naar school gingen. Nieuwbouw vindt plaats voor 200 leerlingen. Sinds september 2023 zijn de leerlingen tijdelijk gehuisvest in een bedrijfspand aan de Zutphenseweg, deze locatie is met een jaar verlengd (oplevering nieuwbouw in de zomer van 2026).
In 2024 is een locatie gevonden voor de nieuwe school Terrawijs. Met ingang van 1 augustus 2025 wordt Terrawijs gehuisvest aan de Splithofstraat. Ook is er een eerste onderzoek gedaan naar de huisvesting van Arkelstein, De Linde vso en de Internationale Schakelklas.
In het programma en overzicht onderwijshuisvesting 2025 is voor 5 projecten krediet beschikbaar gesteld en of aangevuld naar aanleiding van de hogere vastgestelde eisen in het IHP en/of het realiseren van huisvesting voor de kinderopvang (nieuwbouw VSO Deventer, Sancta Maria Lettele, gereedmaken Splithofstraat voor Terrawijs, levensduurverlengende renovatie van de Rythmeen en een voorbereidingskrediet voor de bouw van Nieuw Zwaluwenburg). Daarnaast is ingezet op versterken van de eigen organisatie (binnen team beleid en team pro) om de huisvestingsopgave vanuit een stevige regierol als gemeente op te kunnen pakken.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Toegang
Team Toegang biedt ondersteuning aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. De medewerkers van Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
dus niet de aanmeldingen die via veilig thuis, scholen en huisartsen binnenkomen bij team toegang jeugdToelichting 2e kwartaal rapportage 2024
dus niet de aanmeldingen die via veilig thuis, scholen en huisartsen binnenkomen bij team toegang jeugdToelichting 3e kwartaal rapportage 2023
dus niet de aanmeldingen die via veilig thuis, scholen en huisartsen binnenkomen bij team toegang jeugdHistorie
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 6,10 | 6,10 | 3,80 | 2 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 31 | 31 | 27 | 23 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
19 | Onderwijs | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 2,40 | 2,40 | 2 | 2 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % jongeren 12 t/m 21 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 9,50 | 11,90 | 11,80 | 11,80 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 1,30 | 1,30 | 1,30 | 1,20 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 0,30 | 0,40 | 0,40 | 0,40 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 50.149 | 57.933 | 58.054 | 121 |
Baten | 4.037 | 5.380 | 4.683 | -697 |
Voor resultaatbestemming | -46.112 | -52.553 | -53.371 | -818 |
Stortingen in reserves | 2.444 | 1.192 | 1.192 | 0 |
Puttingen uit reserves | 729 | 1.208 | 857 | -351 |
Na resultaatbestemming | -47.827 | -52.537 | -53.706 | -1.169 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Voorbereiding Arkelstein / VSO De Linde / ISK | 151 | 151 | 0 |
Verplaatsing Sancta Maria Lettele | 113 | 0 | -113 |
Nationaal Programma Onderwijs (NPO-middelen) | 312 | 312 | 0 |
Onderwijsachterstandenbeleid | 604 | 604 | 0 |
Totaal | 1.181 | 1.067 | -113 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -1.169 |
Saldo budgetoverheveling | -113 |
Saldo na budgetoverheveling | -1.282 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €1.282.000)
Het programma bestaat uit de taakvelden
4.2 Onderwijshuisvesting
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
6.82 Geëscaleerde zorg
In 2024 is sprake van een nadeel van €1.169.000. Aanvullend op dit nadeel wordt €113.000 via een budgetoverheveling meegenomen naar 2025 voor toekomstige kosten.
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (voordeel €191.000)
Er is een overschot van €191.000 op de budgetten voor onderwijshuisvesting. Dit is grotendeels toe te schrijven aan de huisvestingskosten voor gymzalen. De kosten voor onderhoud en energie zijn lager dan begroot. Het heeft geen impact op de doelstelling voldoende en adequate huisvesting. In 2025 worden nieuwe afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud van gymzalen met het Sportbedrijf Deventer. Daarbij worden ook de bijbehorende budgetten herijkt.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel €418.000)
Er is een overschot van €418.000 op onderwijs- leerlingenzaken. Dit is deels toe te schrijven aan een voordeel van €173.000 op peuterspelen. De kindregelingen Re-integratie en Sociaal Medische indicatie (SMI) binnen programma Meedoen en Peuterspelen binnen programma Jeugd en onderwijs worden met elkaar verrekend. In 2024 zijn er meer overbelaste gezinssituaties geweest dan begroot. Deze inwoners hebben gebruik gemaakt van de SMI-regeling. Een gedeelte van deze gezinnen had gebruik kunnen maken van peuterspelen wanneer ze niet overbelast waren geweest. Daarom is er meer op SMI ingezet (zie programma Meedoen) en minder op Peuterspelen.
De andere grote afwijking zijn de kosten voor het leerlingenvervoer die €140.000 lager zijn dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt een te hoge inschatting van de nog te betalen vervoerskosten over 2023 in 2024. Daarnaast was de kostenontwikkeling voor het taxivervoer, de NEA-index, met 3,4% lager dan de gemeentelijke indexering met 8,2% van het budget voor leerlingenvervoer.
Taakveld 6.72 en 6.82 Jeugdhulp en Jeugdbescherming (nadeel €1,9 miljoen)
Aanvullend op het tekort van €6,8 miljoen in de 3e kwartaalrapportage 2024 is het tekort bij de jaarrekening 2024 €1,9 miljoen. Binnen de jeugdhulp is het tekort €2.043.000 en binnen jeugdbescherming hebben we een voordeel van €152.000.
In de decembercirculaire 2024 (2024-1052) zijn een aantal taakmutaties opgenomen die betrekking hebben op jeugdzorg opgenomen: compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg, Hervormingsagenda jeugd en continuïteit cruciale jeugdzorg. In totaal gaat het om een bedrag van €278.000 dat via de decembercirculaire 2024 is ontvangen en op het programma algemene dekkingsmiddelen is verantwoord. Dit beperkt het nadelig resultaat op jeugdhulp en jeugdbescherming.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 23.584 | 2.775 | 5.151 | 2.376 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -23.584 | -2.775 | -5.151 | -2.376 |
Toelichting
Nieuwbouw school De Marke Zuid
In het 4e kwartaal 2024 is het project over gegaan naar de realisatiefase. In oktober is het bouwbord onthuld als start van de bouw van de school. Eind 2024 is het 2e voorschot voor de bouwsom verstrekt aan het schoolbestuur. Hier was in de planning bij het 3e kwartaal 2024 nog geen rekening mee gehouden. Hierdoor is het budget in 2024 met €2.512.000 overschreden. Het tekort wordt meegenomen naar 2025 en gedekt vanuit het beschikbare gestelde krediet voor de school.
Sancta Maria school Lettele
In 2024 is Nota van Uitgangspunten vastgesteld en de vergunningsprocedure opgestart. Het budget in 2024 van €125.000 is besteed.
Nieuwbouw Zwaluwenburg
In 2024 is op basis van het in 2023 vastgestelde ambitiedocument Zwaluwenburg gewerkt aan de planvorming van de eerste fase Onderwijs en ontmoeten en planvorming van de gebiedsontwikkeling door middel van het opstellen van een masterplan voor Zwaluwenburg. Voor deze werkzaamheden is in 2023 een voorbereidingskrediet van €200.000 beschikbaar gesteld. De voorbereiding heeft €47.000 meer gekost. Het tekort wordt gedekt vanuit het reeds beschikbaar gestelde krediet voor de nieuwbouw van de school en gymzalen.
Buitengymzaal de Vijfhoek
In 2024 is de buitengymzaal in de Vijfhoek gerealiseerd binnen het beschikbaar gestelde krediet van €363.000.
Facelift Enkdwarsstraat 5 (bij de Olijfboom)
Het eerste deel van de facelift is afgerond. Het tweede deel wordt vanuit het IHP2024-2040 opgepakt. Het restantkrediet van €101.000 wordt overgeheveld naar 2025.
Programma en overzicht 2024
Vanuit het programma en overzicht onderwijshuisvesting 2024 zijn de inrichting van SO De Linde en de semi- permanente uitbreiding van De Zonnewijzer in 2024 afgerond.
GR
GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland)
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een bedrijfsuitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatstaven conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen aan de slag met het opstellen van een regionale visie jeugdhulp. Dit omdat huidige Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 aflopend is in 2025. Thema’s in de huidige visie zijn onder andere bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus locaties. Op 1 januari 2023 is het nieuwe inkoopmodel in werking getreden. Dit wordt gemonitord, daarnaast wordt gewerkt aan een beheersplan voor kosten en kwaliteit van de hulpverlening, aan de hand van dit nieuwe inkoopmodel. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | €443.364 | ||
Subsidie 2024: | n.v.t. | ||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €716.812 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Jeugd en jeugdhulpverlening | |
Dashboard Onderwijs | |
Dashboard Jeugd en onderwijs | |
Pdf Jeugd en jeugdhulpverlening (1.292 kb) | |
Pdf Onderwijs (934 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan voor het Deventer onderwijs 2024-2040 (IHP 2024-2040) | 1,0 Mb | Integraal Huisvestingsplan voor het Deventer onderwijs 2024-2040 |
Beleidskader Van Wieg naar Werk 2023-2026 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2023 | 1,7 Mb | |
Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 | 0,5 Mb |