581.241
0,0%
604.230
0,0%
Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociale domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
Algemeen
De centrale doelstelling van het programma Meedoen is dat iedereen in Deventer meetelt en naar vermogen mee kan doen. Ook in 2024 werkten we vanuit een breed palet van beleidsdomeinen aan projecten en programma’s die bijdragen aan het welzijn van inwoners en het versterken van de sociale samenhang in Deventer wijken en buurten. Het doel is dat de inwoners meer regie krijgen over hun eigen leven en beter kunnen participeren in de samenleving. Zo kunnen we het hoofd bieden aan problemen als eenzaamheid, sociaal economische achterstanden en een toenemende zorgbehoefte.Vanuit deze visie kregen 3 thema’s extra aandacht binnen het programma Meedoen:
- Sociale basis versterken
- Inzet op positieve gezondheid
- Participatie en zelfredzaamheid bevorderen
Sociale basis versterken
Deventer wil veranderingen realiseren op wijkniveau of buurtniveau, waarbij de specifieke behoeften van de inwoners centraal staan. Dit vanuit de gedachte dat de inwoners in een dorp andere wensen en behoeften hebben dan de bewoners van een typisch stadse wijk. Maatwerk per dorp, wijk of buurt is dus essentieel. We maken een omslag "van werken vanuit vaste structuren en vormen naar werken vanuit behoeften en acties van inwoners uit de buurt."
In 2024 is de zogenaamde “baseline’ gerealiseerd. De Baseline is een zowel een dashboard van bestaande maatschappelijke voorzieningen, verspreid over de wijken, als een normenkader aan de hand waarvan inzichtelijk wordt gemaakt wat als basisniveau aan maatschappelijke voorzieningen nodig op het moment dat het inwoners aantal toeneemt. Het normenkader wordt inmiddels toegepast bij meerdere gebiedsontwikkelingen. Waar het gaat om de buurtvoorzieningen beschikken we inmiddels over een duidelijk totaaloverzicht van de stand van zaken bij alle voorzieningen en zijn we aan de slag met de
buurtvoorzieningen waar de meest urgente vraagstukken spelen.
Binnen het project Toekomstbestendige wijken onderzoeken wij hoe mensen in de wijken en dorpen van Deventer elkaar nog beter kunnen vinden, helpen en ondersteunen. Zodat het ondanks de krapte op de zorg-/welzijnsarbeidsmarkt, goed wonen en leven blijft in onze wijken. In 2024 zijn zowel in Keizerslanden als in Colmschate Zuid meerdere projecten van de grond gekomen die concrete resultaten opleveren voor bewoners. Soms door sociale professionals te ondersteunen bij hun werk voor cliënten (zoals het vrijwilligersnetwerk NIZOD doet). Soms door bewoners (oud en jong) bij elkaar te brengen en gezamenlijk te investeren in een Voorzorgcirkel (project Wijkgenoot). Ook is er onderzoek gedaan naar de mobiliteitsbehoefte in de startwijken waarbij ook de relatie tussen mobiliteit en sociale vraagstukken (zoals eenzaamheid en zelfredzaamheid) in kaart gebracht.
In 2024 heeft het college- ondersteund door een motie van de raad- besloten de Wmo tarieven te herijken en vanaf 1 januari 2025 opnieuw vast te stellen. Doelstelling was ervoor te zorgen dat Deventer reële Wmo tarieven hanteert die de aanbieders in staat stellen kwalitatief goede ondersteuning te bieden aan de inwoners die dat nodig hebben. Sinds de 2e helft van 2023 zijn de zorgcao’s ‘opengebroken’, zijn er meerdere salarisstijgingen aan de orde geweest en zijn er in bepaalde cao’s elementen toegevoegd zoals een eenmalige uitkering en een aanpassing van de ondergrenzen bij de vakantietoeslagen en eindejaarsuitkeringen. Inmiddels hebben meerdere gemeenten in de regio besloten om hun Wmo-tarieven bij te stellen.
Inzet op positieve gezondheid
Deventer wil de gezondheid van haar inwoners bevorderen en de gezondheidsverschillen verkleinen. Daarbij werken we vanuit de Deventer aanpak van ‘Ziekte en Zorg’ naar ‘Gezondheid en Gedrag’. Zo worden inwoners gestimuleerd om de regie te pakken op de eigen gezondheid. Waar mensen daartoe niet in staat zijn bieden we ondersteuning. Deze aanpak van de gemeente Deventer sluit aan op zowel het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) als het Integraal Zorg Akkoord (IZA).
In 2024 is in het kader van het IZA in Salland United verband het regioplan Midden-IJssel verder uitgewerkt waarbij aandacht is voor interventies zoals valpreventie. Binnen Deventer werkt een groeiend aantal partners samen in de Deventer coalitie ‘Eén tegen eenzaamheid’, gezamenlijk hebben zij het Actieplan ‘Wie bezorg jij een glimlach? geschreven. Ook is er een Dementie Scan van Alzheimer Nederland uitgevoerd met als streven de hele gemeente Dementievriendelijk te maken.
De gemeente Deventer, Stichting Vriendendiensten Deventer en Dimence Groep hebben hun krachten gebundeld om de mentale veerkracht van Deventenaren te versterken. De titel van het samen werkingsverband is GEM, Ecosysteem Mentale Gezondheid. Het doel is aan inwoners met mentale problemen passende hulp en ondersteuning bieden waardoor de wachtlijsten voor specialistische hulp korter worden. Eén van de speerpunten in GEM is het ‘normaliseren van mentale gezondheid’.
Participatie en zelfredzaamheid bevorderen
In dit thema komen diverse actielijnen van de gemeente Deventer samen, waaronder het beleidskader Diversiteit en Inclusie, het actieplan gericht op mensen met psychische kwetsbaarheid (Beschermd wonen & Maatschappelijke opvang), het programma vluchtelingen en het uitvoeringsprogramma Sport.
Vanuit het uitvoeringsprogramma Sport zijn in 2024 kenniscafés voor maatschappelijke organisaties georganiseerd, is samen met verenigingen is plan van aanpak geschreven voor een sociaal veilig sportklimaat, en is er een samenwerking opgestart met het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS). Daarnaast is de inzet van de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) herijkt, is de nieuwbouw van de atletiekbaan nagenoeg afgerond en is de aanbesteding voor de renovatie van kunstgrasvelden opgestart. Ook is er een sportmonitor 2024 uitgezet waarvan de resultaten in 2025 bekend zijn.
Dit jaar heeft de 1e Deventer Pride week plaatsgevonden. Deventer heeft in die week goed kunnen laten zien een regenbooggemeente te zijn. Er werden in totaal 18 activiteiten georganiseerd.. Ook is dit jaar aan de Bierstraat de huisvesting van het COC gerealiseerd. De locatie is opvallend zichtbaar in het hart van een woonbuurt. Daarnaast is er een proces gestart om te komen tot een permanente uiting van inclusie. Dit proces wordt begeleid door Kunstenlab, In 2025 zal de uiting gerealiseerd worden. Binnen de gemeentelijke organisatie is sinds dit jaar een panel/werkgroep Diversiteit & Inclusie actief met als doel om het onderwerp inclusie en diversiteit ook binnen de organisatie onder de aandacht te brengen.
Vlak voor het zomerreces heeft Deventer de toekenning ontvangen voor het inclusiepact met stichting het Gehandicapte Kind en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De programma's Jeugd en Meedoen werken samen aan de doelstelling te bouwen aan de eerste inclusieve generatie waarbij 'samen sporten, samen spelen en samen leren’ de uitgangspunten zijn. Het onderwijs heeft hier een cruciale rol en betrokkenheid in.
In vervolg op de motie "maak het onzichtbare, zichtbaar" is dit jaar de Hidden Disability Sunflower keycord geïntroduceerd. Door het dragen van het keycord kunnen Deventenaren desgewenst aangeven behoefte te hebben aan een helpende hand, begrip, of meer tijd in winkels, op het werk, in het vervoer of in openbare ruimtes.In de tweede week van oktober vond de ‘week van de toegankelijkheid’ plaats, een week gericht op de zichtbaarheid en bewustwording van mensen met een beperking.
In het kader van Beschermd Wonen Maatschappelijke Opvang heeft de raad op 20 maart 2024 de nieuwe Regiovisie 2024-2026 ‘Kracht in Kwetsbaarheid’ vastgesteld. Dit om beter aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen en nog beter de beweging mogelijk te maken ‘van beschermd wonen naar een beschermd thuis’ én ‘van opvang naar wonen eerst’. Deze regiovisie is vervolgens vertaald naar het lokaal actieplan "Naar een beschermd thuis in Deventer". In dit lokaal actieplan wordt beschreven hoe we met lokale acties, inwoners de juiste hulp willen bieden om zo veel mogelijk te voorkomen dat beschermd wonen en maatschappelijke opvang nodig is.
In februari van dit jaar werd de verbouwing bij Polstraat 8-10 afgerond en feestelijk heropend. Door deze verbouwing kunnen dak- of thuisloze mensen op en goede manier worden opgevangen en begeleid naar herstel. Daarnaast werd een haalbaarheidsonderzoek gestart naar een nieuwe woonzorgvoorziening aan de Brink 40-42. De doelgroep van deze voorziening verblijft nu deels in de maatschappelijke opvang, zonder zicht op een geschikte permanente vervolgplek. Dit belemmert de doorstroom in de huidige opvanglocaties. Ook verblijft een deel van deze mensen ten onrechte in beschermd wonen of wonen ze zelfstandig, waarbij soms de juiste begeleiding, zorg of behandeling ontbreekt. De uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek wordt in de eerste helft van 2025 verwacht.
Medio 2024 heeft het college opdracht gegeven om een strategisch beleidskader Huisvesting en Opvang Vluchtelingen te maken. Doel is om in samenspraak met externe partijen en inwoners te komen tot een uitgewerkte aanpak op basis van een integrale lange termijnvisie met daarin de kaders (landelijk, regionaal, lokaal), lokale doelstellingen, inspanningen, organisatie en financiën. Tot nu toe is de opvang en huisvesting van vluchtelingen veelal als een crisis aangepakt. Als gemeente willen we dat veranderen door toe te werken naar een meer bestendige en duurzame aanpak.De visie wordt in medio 2025 aan de raad voorgelegd.
Inburgering
Begin 2024 is de uitvoering van de wet inburgering geëvalueerd. De opbrengsten zijn vertaald naar een beleidskader inburgering, door de gemeenteraad aangenomen op 17 juli 2024. In de kern gaat het erom dat inspanningen medio 2024 en verder erop gericht zijn dat inburgeringsplichtigen:
- zich thuis voelen in Deventer, de inburgeraar wordt welkom geheten en weet zich gezien;
- zo snel mogelijk starten met een activiteit gericht op deelname aan de samenleving;
- zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren op het voor hen hoogst haalbare niveau en volwaardig aan de Nederlandse samenleving gaan deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Het beleidskader is vertaald naar een Integraal plan van aanpak Inburgering 2024-2026. Als onderdeel van het plan, is in 2024 de formatie voor de uitvoering van de wet inburgering uitgebreid. De groep gezinsmigranten bleef in 2024 groter dan geraamd. De huisvesting van statushouders bleef echter achter bij de verwachtingen. Per saldo bleven de wachttijden voor inburgeraars in 2024 jaar langer dan gewenst. Doel is dat de ontstane wachtlijsten begin 2025 zijn weggewerkt
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Volgens het laatste bewonersonderzoek bedraagt het percentage 34%Historie
Historie
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding. We streven ernaar dat er minder inwoners vanuit onze regio in 2026 genoodzaakt zijn gebruik te maken van maatschappelijke opvang en beschermd wonen in onze regio dan in 2023.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Met een voortvarende uitvoering van de regionale acties vanuit de dit voorjaar vastgestelde regiovisie 2024 t/m 2026 en het lokaal actieplan achten wij het terugdringen van de gemiddelde wachtduur voor beschermd wonen in de periode t/m eind 2026 ambitieus, maar nog steeds haalbaar. Gezien de in 2024 tot dusver oplopende wachtduur kent het bereiken van het doel binnen de betreffende periode wel enige onzekerheid.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Met een voortvarende uitvoering van de regionale acties vanuit de dit voorjaar vastgestelde regiovisie 2024 t/m 2026 en het lokaal actieplan achten wij het terugdringen van de gemiddelde wachtduur voor beschermd wonen in de periode t/m eind 2026 ambitieus, maar nog steeds haalbaar. Gezien de in 2024 tot dusver oplopende wachtduur kent het bereiken van het doel binnen de betreffende periode wel enige onzekerheid.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Met een voortvarende in- en uitvoerig van de regionale en lokale acties vanuit de regiovisie achten wij het terugdringen van de trajectduur in de maatschappelijke opvang in de periode t/m eind 2026 ambitieus, maar haalbaar. Gezien de nog voortdurende huidige situatie in het eerste kwartaal van 2024 met een overvolle opvang, forse instroom en een belemmeringen in de uitstroom kent het bereiken van het doel binnen de betreffende periode wel enige onzekerheid.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Met een voortvarende in- en uitvoering van de regionale en lokale acties vanuit de regiovisie achten wij het terugdringen van de trajectduur in de maatschappelijke opvang in de periode t/m eind 2026 ambitieus, maar haalbaar. Gezien de nog voortdurende huidige situatie in het eerste kwartaal van 2024 met een overvolle opvang, forse instroom en een belemmeringen in de uitstroom kent het bereiken van het doel binnen de betreffende periode wel enige onzekerheid.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Met een voortvarende in- en uitvoering van de regionale en lokale acties vanuit de regiovisie achten wij het terugdringen van de trajectduur in de maatschappelijke opvang in de periode t/m eind 2026 ambitieus, maar haalbaar. Gezien de nog voortdurende huidige situatie in het eerste kwartaal van 2024 met een overvolle opvang, forse instroom en een belemmeringen in de uitstroom kent het bereiken van het doel binnen de betreffende periode wel enige onzekerheid.Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
Iedereen telt en kan mee doen in Deventer ongeacht wie je bent, waar je in gelooft of van wie je houdt. We zetten ons in voor een samenleving waarin er geen plaats is voor discriminatie en waar we ons duurzaam inzetten voor diversiteit en gelijke kansen voor iedereen.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Volgens het laatste bevolkingsonderzoek is 89% van de inwoners het eens met deze stelling.Toelichting
Historie
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Vanuit het beleidskader is de ambitie om in 2026 te komen tot minimaal 100 meldingen. Het streven is dat het aantal jaarlijks toeneemt.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Het streven is dat aan het einde van deze college periode bij alle buurtvoorzieningen de basis op orde is.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het streven is dat aan het einde van deze college periode bij alle buurtvoorzieningen de basis op orde is.Historie
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis.
- De sportvereniging professionaliseert;
- De sportvereniging verbindt;
- Beter benutten van sportinfrastructuur.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In afstemming met de sportverenigingen onderzoeken we mogelijkheden tot clustering, samenwerking van accommodaties en worden voorstellen voor verduurzaming gedaan. We screenen afspraken en overeenkomsten met afzonderlijke verenigingen met als doel eenduidigheid en gelijkheid te bewerkstelligen.Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Door de voorgestelde formatie-uitbreiding is de verwachting dat de prestaties wordt gerealiseerd. We lopen in de op de wachtlijst statushouders. De instroom van gezinsmigranten blijft hoger dan geraamd, waardoor daar weer wachttijden ontstaan.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Niet alle statushouders kunnen meteen starten om redenen die samenhangen met de persoonlijke situatie van mensen (zoals slechte gezondheid, vervoer, kinderopvang).Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De realisatie van de verschillende taakstellingen loopt uiteen:- Oekraïne-opvang: op dit moment 74%. Met de op handen zijn realisatie van de Hanzeweg komen we uit op een percentage van > 75%- Taakstelling huisvesting statushouders < 75%- Voor de huisvesting van AMV’ers met status komen we uit op een percentage van meer dan 75%. Voor AMVers zonder status geldt <75%- Voor de taakstelling in het kader van de spreidingswet zitten we boven de taakstelling dus > 100%Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De realisatie van de verschillende taakstellingen loopt uiteen:<ul><li>Oekraïne-opvang: op dit moment 74%. Met de op handen zijn realisatie van de Hanzeweg komen we uit op een percentage van > 75%</li><li>Taakstelling huisvesting statushouders < 75%</li><li>Voor de huisvesting van AMV’ers met status komen we uit op een percentage van meer dan 75%. Voor AMVers zonder status geldt <75%</li><li>Voor de taakstelling in het kader van de spreidingswet zitten we boven de taakstelling dus > 100% </li></ul>Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | % | Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD'en, CBS en RIVM | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 47,90 | 47,90 | 47,90 | 48,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo | Aantal per 10.000 inwoners | CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein Wmo | |||||
Jaar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | |||||
Waarde | 760 | 810 | 820 | 830 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 98.336 | 121.015 | 108.071 | -12.944 |
Baten | 6.154 | 23.495 | 23.575 | 80 |
Voor resultaatbestemming | -92.181 | -97.520 | -84.496 | 13.024 |
Stortingen in reserves | 3.214 | 2.629 | 4.977 | 2.348 |
Puttingen uit reserves | 2.786 | 9.032 | 6.188 | -2.844 |
Na resultaatbestemming | -92.609 | -91.118 | -83.284 | 7.833 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Verplaatsing scheidsrechtersvereniging De Marke Zuid | 222 | 222 | 0 |
Onderhoud sportvelden Het Groenbedrijf | 51 | 21 | -30 |
Voorbereiding renovatie De Scheg | 62 | 0 | -62 |
Preventiefonds | 159 | 0 | -159 |
Innovatie sociaal domein | 119 | 119 | 0 |
Buurtmakers | 125 | 125 | 0 |
Aanpak Deltabuurt | 336 | 222 | -114 |
Buurtvoorzieningen kwaliteitsimpuls (meekoppelbudget) | 106 | 0 | -106 |
Preventie Jeugd (Van Wieg naar Werk) | 70 | 30 | -40 |
Diversiteit en inclusie | 86 | 0 | -86 |
Regenbooggelden | 19 | 0 | -19 |
Integrale toegang sociaal domein | 578 | 578 | 0 |
Project aanbesteding trapliften | 22 | 18 | -4 |
SPUK inburgeringsvoorziening | 613 | 613 | 0 |
Hygiënische Probleem huishoudens (HPH) | 32 | 32 | 0 |
Tussenvoorziening Schalkhaar AZC-terrein | 361 | 361 | 0 |
Uitvoeringskosten/versterking clientparticipatie en ervaringsdeskundigheid Beschermd Wonen - Maatschappelijke Opvang | 61 | 61 | 0 |
Kamers met aandacht | 144 | 144 | 0 |
Meerkosten Oekraïne sociaal domein | 165 | 0 | -165 |
Maatschappelijke opvang/tijdelijk onderdak met begeleiding in de regio | 430 | 430 | 0 |
Woonzorgvoorziening | 2.117 | 2.117 | 0 |
Maatschappelijke opvang/Housing First | 871 | 871 | 0 |
Totaal | 6.750 | 5.965 | -785 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 7.720 |
Saldo budgetoverheveling | -785 |
Saldo na budgetoverheveling | 6.935 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €7 miljoen)
Het programma bestaat uit de taakvelden:
5.1 Sportbeleid en activering
5.2 Sportaccommodaties
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
6.6 Maatwerkvoorziening (Wmo)
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
6.71b Begeleiding (Wmo)
6.71c Dagbesteding (Wmo)
6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
6.81a Beschermd wonen (Wmo)
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
7.1 Volksgezondheid
In 2024 is sprake van een overschot van €7.720.000. Van dit overschot wordt €785.000 via een budgetoverheveling meegenomen naar 2025 voor toekomstige kosten.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel €4,4 miljoen)
Hieronder worden per deeltaakveld de verschillen toegelicht.
Algemene voorzieningen Jeugd
Er is een overschot van €148.000 (5% van de begroting) op algemene voorzieningen jeugd. Dit komt grotendeels omdat de verstrekte subsidies voor kinder- en jongerenactiviteiten door minder aanvragen lager waren dan begroot. Dit heeft geen directe invloed op de doelstellingen voor het versterken van het normale leven (opgroeien en onderwijs) binnen programma Jeugd en onderwijs. In 2025 is de nadere subsidieregeling voor kinder- en jongerenactiviteiten verbreed.
Transformatie en innovatie jeugd
Op het innovatiebudget jeugd is een overschot van €356.000. Dit is in lijn met voorgaand jaar. Dit heeft geen directe invloed op doelstellingen binnen jeugd en onderwijs. Vanaf 2026 wordt €300.000 van het innovatiebudget ingezet voor de projecten van Wieg naar Werk.
Preventie Wmo
Er is € 126.000 meer uitgegeven op preventie dan begroot. Dit komt omdat er in 2024 een aanvullende subsidie is verleend aan de Voor Elkaar Teams (VET) voor de inzet van extra personele capaciteit. Door deze extra subsidie worden de activiteiten in de wijken en buitengebieden van Deventer ondersteund. De extra subsidie is gedekt vanuit het overschot op algemene voorzieningen Wmo. In 2025 wordt kritisch gekeken hoe de VET-teams hun activiteiten kunnen blijven uitvoeren binnen de bestaande budgetten. De resultaten van het rekenkameronderzoek dat in 2025 wordt uitgevoerd naar het functioneren van de integrale toegang (waaronder ook het VET) zullen hierin worden meegenomen.
Algemene voorzieningen
Er is een overschot van €543.000 (25% van de begroting) op algemene voorzieningen. Dit wordt grotendeels verklaard door lagere doorbelasting van personele lasten en een onderbesteding van het Eén Meedoenbudget. De onderbesteding van het Eén Meedoenbudget en de personele lasten komt omdat we de afgelopen jaren een aantal subsidies en personeel gedekt hebben vanuit Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorgakkoord (IZA) waarvoor middelen vanuit het Rijk beschikbaar zijn gesteld.
De onderbesteding heeft geen gevolgen voor de doelstellingen op het gebied van sociale cohesie en maatwerk. In 2025 wordt kritisch gekeken waarvoor de subsidiebudgetten binnen programma Meedoen kunnen worden ingezet.In 2025 wordt kritisch gekeken waarvoor de subsidiebudgetten binnen programma Meedoen kunnen worden ingezet waarbij budgetten concreet worden gekoppeld aan doelstellingen en prestaties binnen het programma.
Transformatie en innovatie Wmo
Er is een overschot van €590.000 (10% van de begroting) op de transformatie en innovatiebudgetten voor de Wmo. Dit komt vooral doordat de budgetten van individueel naar collectief en toekomstbestendige wijken niet volledig zijn besteed. Voor toekomstbestendige wijken is in de raadsmededeling 2024-1003 gemeld dat er sprake is van onderbesteding omdat er in 2024 is gestart in 2 wijken. Daarnaast hebben we in 2024 gebruik kunnen maken van de rijksmiddelen vanuit de specifieke uitkering Domeinoverstijgend Werken. Voor 2025 wordt de aanpak Toekomstbestendige wijken verder uitgerold in meerdere wijken en zal het budget volledig worden besteed.
Kindregelingen
Er is een tekort van €118.000 op de kindregelingen Sociaal medische indicatie (SMI) en re-integratie. De kindregelingen Re-integratie, SMI en Peuterspelen worden met elkaar verrekend. In 2024 zijn er meer overbelaste gezinssituaties geweest dan begroot. Deze inwoners hebben gebruik gemaakt van de SMI-regeling. Een gedeelte van deze gezinnen had gebruik kunnen maken van peuterspelen wanneer ze niet overbelast waren geweest. Dit verklaart waarom er meer ondersteuning via SMI en minder via Peuterspelen (zie programma Jeugd en onderwijs) is ingezet.
Minderheden
Er is een overschot van €3.241.000 op de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dit is in lijn met de landelijke trend. Op basis van het aantal beschikbare plekken op de vijf opvanglocaties in Deventer is er een voorschot aangevraagd bij het Rijk. In het vierde kwartaal 2024 is er nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden geopend aan de Hanzeweg. Het voordeel is een stuk lager dan in 2023. Dit komt omdat het normbedrag per dag per plek is verlaagd naar €68. In 2025 wordt het normbedrag verder verlaagd naar €44.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo (voordeel €667.000)
Het overschot op de maatwerkvoorzieningen Wmo bedraagt €667.000. Dit wordt grotendeels verklaard doordat er minder kosten voor woningaanpassingen zijn geweest dan begroot. Zo zien we ten opzichte van 2023 een daling in het aantal kleine woningaanpassingen in huurwoningen van 30%. Dit kan verklaard worden door het feit dat veel -oudere- huurwoningen reeds gerenoveerd en aangepast zijn aan de huidige normen. Een aanpassing vanuit de Wmo is dan niet meer nodig.
Daarnaast zijn de vervoerskosten voor het vraagafhankelijk vervoer en de beheer- en regiekosten vanuit PlusOV lager dan begroot. Ook is er sinds de aanvang van de mobiliteitspool een besparing te zien van 30% op de aanschaf van het aantal hulpmiddelen. De mobiliteitspool is gestart per 1 augustus 2024 en voorziet in de behoefte van inwoners die af en toe een scootmobiel of driewielfiets nodig hebben. Die inwoners kunnen gratis een middel lenen en ontvangen niet langer een -individueel- middel in bruikleen van de gemeente.
Het overschot op maatwerkvoorzieningen heeft geen impact op de doelstellingen aangezien deze uitgaven afhankelijk zijn van de vraag van inwoners.
Taakveld 6.71 Wmo dienstverlening (voordeel €1,4 miljoen)
Het overschot op de Wmo dienstverlening bedraagt €1,4 miljoen. Dit is aanvullend op het voordeel van €3 miljoen bij de 3e kwartaalrapportage 2024. Onderverdeeld naar de verschillende producten betreft dit voor huishoudelijke hulp een bedrag van €604.000, begeleiding €701.000 en dagbesteding €106.000. De doelstellingen op het gebied van maatwerk zijn gehaald. In 2025 zal naar verwachting het overschot op de Wmo-budgetten kleiner worden vanwege de tariefsverhoging voor zorgaanbieders.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid (voordeel €258.000)
Er is een overschot €258.000 op volksgezondheid. Dit wordt deels veroorzaakt door een hogere verwachte bijdrage vanuit het BTW compensatiefonds voor de inwonersbijdrage aan de GR GGD en minder kosten voor toezicht op de kinderopvang. Dit komt omdat de GGD in 2024 kampte met uitval en het percentage inspecties niet heeft gehaald. Jaarlijks wordt door het ministerie gerapporteerd of de GGD in het vorige jaar voldaan heeft aan de doelstelling voor het aantal te controleren kinderopvanginstellingen. Dit heeft geen directe gevolgen voor de doelstellingen op het gebied van volksgezondheid en kinderopvang.
Daarnaast zijn de budgetten voor maatwerk jeugdgezondheidszorg en preventie jeugd niet volledig ingezet. Dit komt omdat deze kosten in 2024 deels zijn verschoven naar het budget voor Kansrijke Start binnen SPUK GALA en de GGD niet het begrote aantal uren gezondheidscoaches voor Kind naar Gezonder Gewicht heeft kunnen inzetten
Taakveld 6.81 Regionaal Beschermd wonen en maatschappelijke opvang (nadeel €30.000)
De regionale kosten voor de maatschappelijke opvang zijn in 2024 hoger dan aanvankelijk begroot. De redenen daarvoor is dat er extra subsidie is verleend bestemd voor de uitvoering van de jongerenopvang en extra inzet vanwege de drukte in de maatschappelijke opvang. Er zijn incidentele subsidies verleend ten behoeve van beschermd wonen om de druk bij de opvang te verlagen. Het nadeel wordt geput uit de reserve MO-BW Regionaal
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 113 | 113 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -113 | -113 | 0 |
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 18.219 | 3.877 | 2.939 | -938 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 3.129 | 533 | 568 | 36 |
Saldo | -15.090 | -3.344 | -2.371 | 974 |
Toelichting
Sporthal De Marke Zuid
Het project sporthal Marke Zuid is in het 4e kwartaal 2024 overgegaan naar de realisatiefase. De aanbesteding van de sporthal is afgerond. Het niet bestede krediet in 2024 van €57.000 wordt overgeheveld naar 2025.
Sporthal Bathmen
Sporthal Bathmen zit in de ontwerpfase. In 2024 is €133.000 meer uitgegeven op het krediet dan geraamd. Dit komt omdat er meer ambtelijke uren zijn gemaakt door het inwerken van het bouwteam en de extra werkzaamheden vanwege het veiligheidsrisico door aanwezigheid van een hogedruk gasleiding.
Het tekort wordt meegenomen naar 2025.
Renovatie / nieuwbouw atletiekbaan Keizerslanden
De renovatie van de atletiekbaan is vertraagd. De belijning van de baan kon in het najaar niet volledig worden afgerond vanwege weersomstandigheden. Het restantkrediet van €408.000 wordt overgeheveld naar 2025.
Aanleg kunstgrasveld Lettele
In het najaar 2024 is gestart met de voorbereiding van de aanleg van het kunstgrasveld. Hiervoor is bij de 3e kwartaalrapportage een voorbereidingskrediet van €100.000 beschikbaar gesteld. Het restantkrediet van €86.000 wordt overgeheveld naar 2025.
Vervanging toplaag kunstgrasvelden
Voor de sportparken Borgele, Horsterhoek en Zandweerd is gestart met de voorbereiding van de vervanging van de toplagen van de kunstgrasvelden in 2025. Hiervoor is bij de 3e kwartaalrapportage 2024 €100.000 beschikbaar gesteld. Het restantkrediet van €83.000 wordt overgeheveld naar 2025.
Aanleg beregeningsinstallaties
Op de sportparken Colmschate Zuid, Achterhoek en Horsterhoek zijn de beregeningsinstallaties vervangen. Het restantkrediet van €27.000 valt vrij.
De vervanging van de pomp en bron van de beregeningsinstallatie op sportpark Looenk is uitgesteld in verband met de nieuwbouw van de sporthal Bathmen. Het krediet van €15.000 wordt overgeheveld.
Veldverwarming Stadion Go Ahead Eagles
In 2024 heeft Go Ahead Eagles de lening voor de veldverwarming vervroegd afgelost. Hiermee is de boekwaarde van €130.000 in één keer afgeschreven.
Verduurzamen veldverlichting kunstgrasvelden
In 2023 is krediet beschikbaar gesteld om de veldverlichting van sportvereniging DVV Go Ahead te verduurzamen. Tot dusver is er nog geen definitieve aanvraag van DVV GoAhead ontvangen om de veldverlichting te verduurzamen. Het krediet van €35.000 valt daarom vrij.
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie
Zoals toegelicht in de kwartaalrapportages heeft de inpassing van het luchtbehandelingssysteem van de Fermerie nog niet plaats gevonden. Dit omdat er met de huurders nog geen afspraken zijn gemaakt over de consequenties van deze investering op de kostprijsdekkende huur. Het krediet van €267.000 wordt overgeheveld naar 2025.
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Missie GGD IJsselland: 'Voor een gezonde samenleving'. Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij. We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland werkt voor ruim 545 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de wettelijk verplichte basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert samen met de gemeenten een actief financieel risicobeleid. De mogelijkheden worden onderzocht om efficiënter te organiseren en afhankelijk van bestuurlijke keuzes kosten te besparen. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,30 volgens de begroting 2025 voldoende. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de Bestuursagenda publieke gezondheid 2023-2027 staat beschreven waar de GGD IJsselland in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere partners vanuit o.a. zorg, welzijn, onderwijs, op inzet. Het gezamenlijke doel is te werken aan een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Vijf thema’s staan centraal. Deze sluiten aan bij de thema’s in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA); landelijke akkoorden die begin 2023 getekend zijn door VWS, VNG, Zorgverzekeraars, zorgpartijen en GGD’en. De vijf thema’s: gezonde sociale basis, gezond en kansrijk opgroeien, mentale gezondheid, gezonde en duurzame leefomgeving, gezond ouder worden. Er worden verschillende activiteiten uitgevoerd per thema. De koers die is ingezet op inhoud en proces wordt vervolgd. | ||
Contractwaarde 2024: | €490.284 | ||
Bijdrage GR 2024: | €4.595.439 | ||
Subsidie 2024: | €318.760 | ||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €3.191.000 | €1.705.000 | €2.945.000 |
Vreemd vermogen: | €4.290.000 | €4.020.000 | €3.742.000 |
Resultaat: | -€1.146.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | Organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie.PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer: Prijs- en volumerisico: Bij het opstellen van de begroting is er vrijwel altijd een prijs-en of volumerisico. De huidige geopolitieke en economische ontwikkelingen maken dat prijseffecten (risico’s) moeilijk zijn in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in de voorgaande jaren. Personeelskosten en brandstofkosten vormen ongeveer 75% van de vervoerskosten. De personeelskosten in de taxibranche (67% van de vervoerskosten) staan onder druk door tekort op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof (8% van de vervoerskosten) blijven waarschijnlijk hoog en onvoorspelbaar. De verwachtingen van deskundigen over de inflatie variëren van 2,5 tot 5%. Het begrote vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer heeft een jaarlijkse groei van 7% als uitgangspunt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Kadernota 2025: De komende jaren ligt de focus op 1. het verbeteren van processen in de keten Reizigers -&gt; Gemeenten -&gt; PlusOV -&gt; Vervoerders. 2. Het beheersen van de organisatiekosten en 3. het uitwerken van de vraag: op welke manier houden we het doelgroepenvervoer beschikbaar voor mensen voor mensen die voor vervoer afhankelijk zijn van PlusOV. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere uitdaging. De medewerkers blijven zich onverminderd inzetten om de missie van PlusOV te realiseren: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. | ||
Contractwaarde 2024: | €1.116.036 | ||
Bijdrage GR 2024: | €398.924 | ||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €575.539 | €439.809 | €370.000 |
Vreemd vermogen: | €4.631.140 | €1.934.294 | €3.675.722 |
Resultaat: | €55.195 | €951 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De grote afhankelijkheid van energie in combinatie met de fors oplopende prijzen van gas en elektra hebben een groot effect op de exploitatie van het sportbedrijf. Hierop worden beheersmaatregelen ingezet zoals externe expertise inschakelen bij de inkoop van energie, energie inkopen voor de dure wintermaanden en verduurzamen zoals opgenomen in de toekomstvisie De Scheg. Daarnaast wordt het steeds lastiger om het pand De Scheg te verzekeren. | ||
Toelichting: | De jaarrekening 2023 laat een weerstandsvermogen van afgerond €2,4 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022) is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2023 is dat €700.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,5 miljoen in 2027. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg is begin 2024 door de raad is vastgesteld. de visie is de basis voor de realisatie van een renovatie en (vervangings-)investeringen in De Scheg. Zie daartoe ook het college en raadsvoorstel nr. 2023-1026. Momenteel wordt een plan van aanpak voorbereid voor de realisatie van investeringen. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | €5.445.046 (inclusief onder andere combinatiefuncties, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | ||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €2.442.876 | €2.358.000 | €3.234.402 |
Vreemd vermogen: | €17.859.314 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €1.116.719 | €82.839 | €11.807 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2024: | €357.860 | ||
Lening 31-12-2024: | €11.469.853 |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Gezondheid | |
Dashboard Sport en cultuur | |
Dashboard Meedoen | |
Pdf Gezondheid (1.503 kb) | |
Pdf Sport en cultuur (1.521 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Uitvoeringsplan Meedoen 2024 (met daarin alle actuele beleidsdocumenten) | ||
Sport- en accommodatiebeleid 2021-2030 | ||
Uitvoeringsplan sport 2024 | ||
Beleidsplan vrijwilligers en mantelzorgers 2022-2026 | ||
Beleidskader gezondheidsbeleid 2023-2026 | ||
Regiovisie Beschermd wonen / Maatschappelijke opvang 2024-2026 | Regiovisie Beschermd wonen / Maatschappelijke opvang 2024-2026 | |
Lokaal Actieplan Beschermd wonen / Maatschappelijke opvang | Lokaal actieplan Beschermd wonen / Maatschappelijke opvang 2024-2026 |