581.241
0,0%
604.230
0,0%
Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, (her)inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/ waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, parkeerproducten, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- schoon, heel en veilig;
- bewuste inrichting;
- maximaal rendement;
- ruimte voor initiatief.
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Men kan hierbij denken aan klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit, maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Meer informatie
2024 in vogelvlucht
In de MJOP-MIND planning maken we al sinds 2023 wat duidelijker onderscheid tussen projecten die nog in de programmeerfase zitten en de projecten die al in de realisatiefase zitten. Er is op hoofdlijnen onderscheid te maken in de voortgang tussen deze twee fasen van de programmering van de projecten.
De projecten die in de programmeerfase zitten zijn projecten die technisch gesignaleerd zijn om op te nemen in de programmering, maar nog niet gerealiseerd kunnen worden, omdat ze nog te veel vragen oproepen. Denk hierbij aan; is de gehele context wel voldoende meegenomen of ontbreken er nog relevante zaken.
Dat kan betrekking hebben op techniek maar ook op wensen van bewoners, bedrijven of stakeholders in de omgeving van de projecten. Daarnaast is, als gevolg van onze doelstelling om de programmering nog beter af te stemmen op die van andere programma's, er steeds meer noodzaak om hier aan de voorkant meer tijd en aandacht aan de juiste specificaties te besteden.
Bij deze projecten is voortgang gemaakt maar die is nog niet altijd zichtbaar op straat. Er is daarbij scherper in beeld is gebracht wat de precieze opgave in een gebied is voor de komende jaren. Daarom wordt hier vaak gekozen voor de zogenaamd buurtgerichte aanpak/agenda zodat er een duidelijke scope komt voor het grotere geheel.
Enkele voorbeelden daarvan zijn: buurtaanpak Noorderenk, buurtaanpak Burgersdijk, verkenning IJsselfront, verkenning Emmastraat en de omgeving en brede aanpak leefomgeving Kloosterlanden in relatie tot Toekomstbesteding maken van bedrijventerreinen (TBBT).
Bij deze projecten speelt een afstemming met andere programma's en diverse stakeholders zodat we kunnen komen tot een lange termijnperspectief voor een buurt of soms zelfs een wijk. Bij het opstellen van de zogenaamde buurtagenda's merken we dat er veel loskomt en dat de opgave veel completer en beter wordt dan in het verleden het geval was. De aanvullingen door bewoners, de eisen op het vlak van klimaatadaptatie, gezondheid, circulariteit en energie zorgen dus voor een sterkere programmering en meerjarenplanning in de openbare ruimte. De zorg bestaat of het met de beschikbare middelen ook mogelijk is om de opgehaalde opgave geheel waar te maken.
Bij de programmering van het MJOP zijn de projecten waar op dit moment de financiële middelen niet beschikbaar geprogrammeerd in de niet 'vaste' jaren. Daaraan is te zien dat er een boeggolf aan het ontstaan is.
Er zijn natuurlijk ook diverse projecten wel in de uitvoeringsfase gebracht en geheel of soms ten dele afgerond in het afgelopen jaar. Voor een uitputtende lijst wordt verwezen naar de diverse gemaakte kwartaalrapportages door het jaar heen. Enkele grotere projecten worden hier nog wel even aangestipt omdat deze een wat bredere maatschappelijke impact hebben op Deventer en de nabije omgeving.
De rotonde in de Roland Holstlaan is aangepakt om de asfaltconstructie weer op orde te brengen. Daarbij is direct de verkeersveiligheid verbeterd. Door de cruciale plek van deze rotonde in ons verkeerssysteem heeft de uitvoeringsfase voor de nodige overlast gezorgd. Het resultaat is een veel beter functionerende rotonde.
De onduidelijke situatie rond de aansluiting van de Storminkstraat op de Snipperlingsdijk is onder handen genomen wat heeft geleid tot meer duidelijkheid voor het verkeer ter plaatse.
Op veel plekken in de stad is weer gewerkt aan het onderhoud van het asfalt. In het oog springt de Overstichtlaan waar duurzaam asfalt op een duurzame wijze is verwerkt met elektrisch aangedreven materieel.
Het Hovenpad is waar mogelijk verbreed en omgevormd naar beton.
De betonpaden in het kader van fietsstructuur A1 over de dijk langs de Schipbeek zijn gerealiseerd. Dat geeft een mooie extra invulling van het fietsnetwerk in Deventer.
De nasleep over de kwaliteit van het aangebrachte asfalt bij de uitvoering van de werkzaamheden in 2023 aan de N348/ Siemelinksweg loopt nog. De provincie is hierin penvoerder naar de aannemer. Mogelijk dat hier nog op terug gekomen moet worden.
Daarnaast zijn diverse minder in het oog springende projecten afgerond zoals de Meckelenburgstraat, De Bronsinklaan, het Spijkerpad, het Vliegend Hert, de van Twickelostraat, de B. Dapperstraat. Bij de Rielerkolk is de waterhuishouding verbeterd. Tevens zijn er nog projecten die nog in uitvoering en of in voorbereiding zijn en die in 2025 verder afgerond gaan worden.
In 2023 heeft programma Leefomgeving de Nota Kapitaal Goederen (afgekort NKG) opgesteld en gepresenteerd aan college en raad. Deze is door het college vastgesteld als de methodiek die we moeten hanteren voor het behoud van de onderdelen (assets) van onze openbare ruimte. Er is daarbij echter wel een ernstig structureel financieel ‘tekort’ gesignaleerd van circa €10 miljoen per jaar. Deze financiële stap is/was voor het bestuur nog een beetje te groot om in een keer te nemen, gezien alle andere begrotingseisen en wensen. Daarom is in eerste instantie voor een voorzichtig ingroeimodel gekozen van € 125.000 per jaar oplopend tot € 500.000 in 2027. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2023 is door de Raad een eenmalige budget van € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld om de opgelopen achterstand in te lopen. Bij behandeling van de Voorjaarsnota 2024 is vanaf 2027 structureel € 600.000 beschikbaar gekomen. Daarnaast is de gehele opgave voor 'spelen' gedekt vanaf 2025. Dat gaat om een structureel bedrag van € 268.000 per jaar.
Voor de perspectiefnota 2025 zal de resterende budgetvraag vanuit de NKG worden voorgelegd. Eind 2025 zal een start worden gemaakt met het herijken van de NKG.
Tenslotte heeft iedereen kunnen zien dat in 2024 een start is gemaakt met het laatste plein van de Lebuïnuspleinen, de Nieuwe Markt.
Opvallend is dat de problematiek van wortelopdruk van verhardingen steeds prominenter wordt. Dat maakt dat een substantieel deel van de onderhoudsmiddelen aan klein onderhoud en calamiteitenonderhoud wordt besteed.
Voor Deventer blijft de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat nog steeds uit van 4 pijlers:
- schoon, heel en veilig;
- bewuste inrichting;
- maximaal rendement;
- ruimte voor initiatief.
De hierboven beschreven resultaten passen heel goed in de genoemde pijlers en de conclusie is dat we op koers liggen maar dat er zeker ook zorgen zijn. De zorg bestaat ontstaat uit de boeggolf die aan het ontstaan is en uit de vraag die daaruit voortkomt of in de nabije toekomst op koers kunnen blijven om zo ook voor toekomstige generaties een fijn, woon- en leefklimaat te kunnen garanderen en om zo een aantrekkelijke en veilige stad te zijn en te blijven. Omdat de visie Leefomgeving inmiddels 10 jaar oud is gaan we in 2025/ 2026 deze visie actualiseren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten). Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd. De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid. De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd. De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid. De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd. De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid. De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. De voortgang van een aantal projecten is geringer dan bij het opstellen van het MJOP-MIND voorzien. Dit leidt tot de nodige budgetoverhevelingen. (zie verder onder afwijkingen)Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa €1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen is tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is. De verkregen middelen zullen naar verwachting niet toereikend zijn, bij de voorjaarsnota 2024 komen hier bij u op terug.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa €1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen is tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is. De verkregen middelen zijn ook na de behandeling VJN 2024 nog niet toereikend en bij de voorjaarsnota 2025 komen we hier wederom bij u op terug.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa €1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen is tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is. De verkregen middelen zijn ook na de behandeling VJN 2024 nog niet toereikend en bij de voorjaarsnota 2025 komen we hier wederom bij u op terug.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Hoogst noodzakelijk knelpunten worden verholpen in afwachting van middelen voor grootschalige herinrichting.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Hoogst noodzakelijk knelpunten worden verholpen in afwachting van middelen voor grootschalige herinrichting.Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000 beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven. In 2024 zetten we dit voort.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000 beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven. In 2024 zetten we dit voort. De verwachting is dat het 'plan' nog dit jaar wordt vastgesteld en dat er vervolgens in 2025 uitvoering gegeven kan worden aan enkele projecten in de binnenstad. Met daarbij 100K van SDBM en 100K uit het voormalig gevelfonds moet een stuk vergroening goed mogelijk zijn.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000 beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven. In 2024 zetten we dit voort. De verwachting is dat het 'plan' nog dit jaar wordt vastgesteld en dat er vervolgens in 2025 uitvoering gegeven kan worden aan enkele projecten in de binnenstad. Met daarbij 100K van SDBM en 100K uit het voormalig gevelfonds moet een stuk vergroening goed mogelijk zijn.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
De toestellen zijn overgenomen en in eigen beheer.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De toestellen zijn overgenomen en in eigen beheer.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De toestellen zijn overgenomen en in eigen beheer.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Na drie jaar te bepalen of het zinvol is de boomkroonrapportage structureel in de zetten.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Na drie jaar te bepalen of het zinvol is de boomkroonrapportage structureel in de zetten.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Na drie jaar te bepalen of het zinvol is de boomkroonrapportage structureel in de zetten.Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad. Ook hier een belangrijke en directe relatie met de centrumschil en de ontwikkelingen daar op het vlak van woningen en voorzieningen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad. Ook hier een belangrijke en directe relatie met de centrumschil en de ontwikkelingen daar op het vlak van woningen en voorzieningen.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
In de tweede kwartaalrapportage komen we met een raadsvoorstel.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In de tweede kwartaalrapportage komen we met een raadsmededeling. Dit hebben we gedaan. Deze heeft een inhoudelijk en financieel een directe relatie met de versnellingsgelden van de centrumschil en de woningbouwontwikkeling daar.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In de tweede kwartaalrapportage komen we met een raadsmededeling. Dit hebben we gedaan. Deze heeft een inhoudelijk en financieel een directe relatie met de versnellingsgelden van de centrumschil en de woningbouwontwikkeling daar.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Dit wordt meegenomen in de aanpak MJOP-MIND.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Dit wordt meegenomen in de aanpak MJOP-MIND. In de recent vastgestelde programmering zit een drietal locaties die aangepakt gaan worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Dit wordt meegenomen in de aanpak MJOP-MIND. In de recent vastgestelde programmering zit een drietal locaties die aangepakt gaan worden.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
De project wordt in 2024 gerealiseerd.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
De project wordt in 2024 gerealiseerd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het baggeren heeft plaatsgevonden, het project is gereed.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Het onderzoek is bijna afgerond. We komen hier bij de voorjaarsnota 2024 op terug.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Het onderzoek is bijna afgerond. We komen hier bij de voorjaarsnota 2025 op terug.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het technisch deel van het onderzoek is afgerond. Er vind overleg plaats met Rijkswaterstaat over de mogelijkheden. We komen hier bij de voorjaarsnota 2025 op terug.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Project is gestartToelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Het haalbaarheidsonderzoek is gestart, de resultaten worden in Q4-2024 verwacht en zullen aan de raad worden aangeboden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het haalbaarheidsonderzoek is gestart, de resultaten worden in Q4-2024 verwacht en zullen aan de raad worden aangeboden.Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie. Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie. Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie. Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
project is inmiddels opgestart en dit wordt meegenomen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
project is inmiddels opgestart en dit wordt meegenomen.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
In overleg met de jongeren, freerunners en andere betrokkenen na te gaan wat de voorwaarden en wensen zijn ten aanzien van een attractief en duurzaam freerunpark, aanvullend op de bestaande voorzieningen en op basis hiervan een ‘houtkoolschets’ te maken;• Na te gaan welke potentiële geschikte locaties op Deventer grondgebied bestaan voor de realisatie van dit volwaardige freerunpark, en in samenspraak met de voornoemde betrokkenen tot een voorkeurslocatie te komen;• Inzicht te geven in de eenmalige investeringskosten en de structurele kosten;• In de tweede kwartaalrapportage komen we via een raadsmededeling met een update.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In overleg met de jongeren, freerunners en andere betrokkenen na te gaan wat de voorwaarden en wensen zijn ten aanzien van een attractief en duurzaam freerunpark, aanvullend op de bestaande voorzieningen en op basis hiervan een ‘houtkoolschets’ te maken;• Na te gaan welke potentiële geschikte locaties op Deventer grondgebied bestaan voor de realisatie van dit volwaardige freerunpark, en in samenspraak met de voornoemde betrokkenen tot een voorkeurslocatie te komen;• Inzicht te geven in de eenmalige investeringskosten en de structurele kosten;• In de vierde kwartaalrapportage komen we via een raadsmededeling met een update.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In overleg met de jongeren, freerunners en andere betrokkenen na te gaan wat de voorwaarden en wensen zijn ten aanzien van een attractief en duurzaam freerunpark, aanvullend op de bestaande voorzieningen en op basis hiervan een ‘houtkoolschets’ te maken;• Na te gaan welke potentiële geschikte locaties op Deventer grondgebied bestaan voor de realisatie van dit volwaardige freerunpark, en in samenspraak met de voornoemde betrokkenen tot een voorkeurslocatie te komen;• Inzicht te geven in de eenmalige investeringskosten en de structurele kosten;• In de vierde kwartaalrapportage komen we via een raadsmededeling met een update.Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Het motto voor de binnenstad luidt; 'van place to buy' naar 'place to be'. Sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving . Momenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagenda.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
Het motto voor de binnenstad luidt; 'van place to buy' naar 'place to be'. Sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving . Momenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagenda.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt; 'van place to buy' naar 'place to be'. Sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving . Momenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagenda.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Door veelvuldige personele wisselingen blijkt het erg lastig om in 2024 met voorstellen te komen. Dit schuift door naar 2025.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
We zitten op schema met de voorbereiding van diverse voorstellen voor kwaliteitsverbetering. Denk aan nieuwe bebording voor routes (wayfinding), kaders voor geveltuintjes en vergroeningsplannen.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
In de begroting 2024-2027 een bedrag van €3 mio te reserveren om voor elk van de triple B pleinen een passend plan te maken, alsmede een basis voor realisatie te leggen. Deze reservering gaat uit van een indicatief bedrag van €1 mio per plein. Naar verwachting zullen deze bedragen gespreid over meerdere kalenderjaren uitgegeven worden te beginnen in 2024 tot waarschijnlijk in het jaar 2026. Het kan zijn dat t.z.t. meer middelen nodig zijn om het e.e.a. te realiseren. Dat hangt sterk af van de inrichtingsvoorstellen van dat moment en de raming die daar bij hoort.Bij de tweede kwartaalrapportage 2024 komen we met een raadsmededeling over de voortgang.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2024
In de begroting 2024-2027 een bedrag van €3 mio te reserveren om voor elk van de triple B pleinen een passend plan te maken, alsmede een basis voor realisatie te leggen. Deze reservering gaat uit van een indicatief bedrag van €1 mio per plein. Naar verwachting zullen deze bedragen gespreid over meerdere kalenderjaren uitgegeven worden te beginnen in 2024 tot waarschijnlijk in het jaar 2026. Het kan zijn dat t.z.t. meer middelen nodig zijn om het een en ander te realiseren. Dat hangt sterk af van de inrichtingsvoorstellen van dat moment en de raming die daar bij hoort.Bij de derde kwartaalrapportage 2024 komen we met een raadsmededeling over de voortgang.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In de begroting 2024-2027 een bedrag van €3 mio te reserveren om voor elk van de triple B pleinen een passend plan te maken, alsmede een basis voor realisatie te leggen. Deze reservering gaat uit van een indicatief bedrag van €1 mio per plein. Naar verwachting zullen deze bedragen gespreid over meerdere kalenderjaren uitgegeven worden te beginnen in 2024 tot waarschijnlijk in het jaar 2026. Het kan zijn dat t.z.t. meer middelen nodig zijn om het een en ander te realiseren. Dat hangt sterk af van de inrichtingsvoorstellen van dat moment en de raming die daar bij hoort.Bij de derde kwartaalrapportage 2024 komen we met een raadsmededeling over de voortgang.Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 47.089 | 56.084 | 48.128 | -7.957 |
Baten | 17.042 | 20.513 | 19.634 | -879 |
Voor resultaatbestemming | -30.047 | -35.571 | -28.494 | 7.078 |
Stortingen in reserves | 827 | 4.459 | 5.040 | 581 |
Puttingen uit reserves | 2.108 | 8.239 | 4.227 | -4.013 |
Na resultaatbestemming | -28.765 | -31.791 | -29.307 | 2.484 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP-projecten) Straten, Wegen en Pleinen | 765 | 360 | -405 |
Woonwagenstandplaatsen | 52 | 52 | 0 |
Glasvezel Buitengebied | 46 | 0 | -46 |
Onkruidbestrijding op verhardingen | 250 | 200 | -50 |
Transitiekosten/huisvesting Circulus/ Het Groenbedrijf (HGB) | 100 | 0 | -100 |
MJOP-projecten Openbare Verlichting | 230 | 0 | -230 |
NABO-overwegen (Niet Actief Beveiligde Overwegen) | 217 | 217 | 0 |
Viaduct Brinkgreverweg | 1.590 | 1.780 | 190 |
Fietsparkeren projectplan | 49 | 49 | 0 |
Uitvoeren verlichtingsplan | 84 | 84 | 0 |
Projectplan Openbare ruimte | 20 | 20 | 0 |
Meekoppel budget | 570 | 270 | -300 |
Opdrachtgeverschap buitenruimte | 56 | 56 | 0 |
Holterweg-Storminkstraat | 61 | 61 | 0 |
Rotonde Hoge Hondstraat | 120 | 0 | -120 |
Andriessenplein | 34 | 0 | -34 |
Actualisatie visie Leefomgeving | 100 | 0 | -100 |
DUVV Overstichtlaan-Dreef | 458 | 229 | -229 |
DUVV Ceintuurbaan-Laan van Borgele | 495 | 273 | -221 |
DUVV Raalterweg-Brinkgreverweg | 525 | 403 | -122 |
Vergroenen Binnenstad | 184 | 184 | 0 |
Boomwortel problematiek | 383 | 0 | -383 |
Snippergroen | 50 | 0 | -50 |
MJOP-Projecten Openbare Speelgelegenheden | 208 | 0 | -208 |
MJOP-Projecten Verkeerslogistiek | 76 | 0 | -76 |
Aanbesteding onderhoud verkeersregelinstallaties (VRI's) | 251 | 0 | -251 |
Talud Amstellaan | 250 | 250 | 0 |
MJOP-Projecten Civieltechnische Kunstwerken | 664 | 0 | -664 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 7.886 | 4.488 | -3.398 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 2.484 |
Saldo budgetoverheveling | -3.398 |
Saldo na budgetoverheveling | -914 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €914.000)
De voorlopige inschatting van het jaarrekening resultaat van Programma 3 Leefomgeving komt uit op een overschot van €2,7 miljoen. Bij de budgetoverheveling wordt het resultaat meegenomen naar 2025 ten behoeve van doorlopende/ overlopende projecten van 2024 naar 2025. De budgetoverheveling bestaat uit lasten van € 7,9 miljoen en baten van €4,5 miljoen. Zodoende resulteert de voorlopige inschatting van het jaarrekening resultaat na budgetoverheveling in een nadeel van €914.000 voor Programma 3 Leefomgeving.
Het programma bestaat uit de taakvelden
0.63 Parkeerbelasting
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.4 Economische havens en waterwegen
2.5 Openbaar vervoer
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 Riolering
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Er wordt €3,4 miljoen overgeheveld naar 2025 voor taakveld 2.1. Verkeer en vervoer en taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie.
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer (nadeel €891.000)
Diverse afrekeningen met betrekking tot het energiegebruik over 2022 en 2023 leiden tot een nadeel van €280.000.
De apparaatslasten binnen het programma zijn €475.000 hoger door (duurdere) inhuur en deels door toename van de kosten van eigen personeel. De overschrijding bedraagt 10% van het totale budget voor apparaatskosten. Dit komt door krapte op de arbeidsmarkt waardoor soms met iets hogere schalen geworven moet worden, er is ook meer (interne) vraag en soms is extra personeel nodig.
Binnen het klein onderhoud en calamiteiten onderhoud contract is het budget met €251.000 overschreden omdat er technisch gezien echt noodzaak voor was maar ook omdat de algemene kosten binnen het nog lopende contract hoger uitgevallen zijn dan oorspronkelijk was verwacht.
Aan de hand van de schadeclaims zijn dit jaar grotere inkomsten gegenereerd van €115.000. Dit resulteert in een meevaller in de jaarrekening voor Leefomgeving.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 300 | 300 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 442 | 442 |
Saldo | 0 | -300 | 142 | 442 |
Toelichting
Voorziening riolering en gemalen (€506.000)
Dit is het resultaat 2024 dat wordt verrekend met de voorziening riolering en gemalen. Hierin zit het resultaat van het tarief en de lasten voor groot onderhoud en de investeringen (kapitaallasten). Dit wordt verrekend met de voorziening riolering en gemalen.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 24.307 | 11.351 | -12.956 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 1.382 | 1.362 | -20 |
Saldo | 0 | -22.925 | -9.989 | 12.936 |
Toelichting
De verschillen op de uitgaven en inkomsten van de investeringen is grotendeels te verklaren op de volgende taakvelden:
Taakveld Verkeer en Vervoer (voordeel €7.971.000)
Voor een aantal projecten binnen taakveld Verkeer en vervoer geldt dat er al investeringskredieten beschikbaar zijn gesteld, maar dat de voorbereiding, realisatie of uitvoering door verschillende oorzaken (zoals verkeersafwikkeling in de gemeente in relatie tot andere projecten, complexiteit van het project, participatie of beperkte personele capaciteit,) vertraging heeft opgelopen. Deze investeringskredieten worden meegenomen naar 2025.
Taakveld Riolering (voordeel €4.982.000)
Binnen taakveld Riolering zijn een aantal investeringskredieten geprogrammeerd, maar de voorbereiding, realisatie of uitvoering van deze investeringen loopt vertraging op door verschillende oorzaken. Een aanzienlijk deel is het gevolg van de nieuwe planning in project buurtaanpak Oranjekwartier. Daarnaast blijkt de situatie, die in het klimaatadaptatieprogramma is omschreven inzake wateroverlast die bij hevige neerslag in Voorstad optreedt, erg lastig op te lossen. Er wordt gezocht naar technisch passende oplossingen. Ook werkzaamheden aan de klimaat adaptatie Douweler Wetering hebben vertraging opgelopen. Deze investeringskredieten worden meegenomen naar 2025.
Taakveld Parkeren (voordeel €719.000)
Dit verschil wordt met name veroorzaakt door het bij het bestuursakkoord 2023-2026 gereserveerde investeringskrediet voor uitbreiding van het parkeren op de Worp (Melksterweide). De uitvoering van deze uitbreiding wordt later opgestart. Dit investeringskrediet wordt meegenomen naar 2025.
BV
Het Groenbedrijf BV
BV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De ontwikkeling van de tarieven voor de dienstverlening wegens de kostenontwikkeling van het personeelsbestand (waaronder kosten voor instroom van deelnemers vanuit de Participatiewet als ook een seniorenregeling) als ook de inkoopkosten bij derden. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals met WsW medewerkers. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente. | ||
Beleidsvoornemens: | Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot efficiencyverlies en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling van 23 januari 2024 is de raad daarover geïnformeerd. Om een definitief besluit te kunnen nemen is een transitiemanager aangesteld die in samenwerking met Circulus en HGB een transitieplan opstelt. Ook werkt de directeur van HGB een bedrijfsplan uit zodat het structureel effect voor de gemeente duidelijk wordt. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. In 2023 is de governance van HGB, waarin zowel de gemeente Deventer als KonnecteD BV momenteel ieder 50% aandelenbelang hebben onderzocht. Op 23 januari 2024 heeft het college de voorkeur uitgesproken om het volledige aandeelhouderschap van HGB te krijgen. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Met deze wijziging wil het college een toekomstbestendige, efficiënte en effectieve inrichting van de governance van HGB , gericht op de uitvoering van groenbeheer in de openbare ruimte en waar mogelijk met kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Om een wijziging van het aandeelhouderschap te realiseren wordt nader onderzoek gedaan naar de eventuele financiële consequenties. Rond de zomer van 2025 wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2024: | €9.383.164 (groenbeheer Leefomgeving) en €973.540 (groenbeheer sportvoorzieningen) | ||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.911.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €2.497.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€122.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €30.000 (€30.000) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
NV
NV Centrumgarage Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 5% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Financieel risico: | Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. Mogelijke toekomstige overheidsmaatregelen (autoluw maken binnenstad en zero-emissiezone stadslogistiek) zijn een financiële bedreiging van de NV. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer bezit circa 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming (geraamd is €19.000 maar in voorgaande jaren is meer ontvangen). | ||
Beleidsvoornemens: | Het nog aantrekkelijker maken van de parkeervoorziening is en blijft een doelstelling van de NV. De NV continueert de ontwikkeling naar een moderne duurzame mobiliteithub. Het aantal laadpalen wordt verder uitgebreid en de e-bike stalling wordt uitgebreid. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.617.836 | Niet begroot | Niet begroot |
Vreemd vermogen: | €1.333.308 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €983.440 | Niet begroot | Niet begroot |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €39.552 (€39.552) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |